TuneIn maakt van radio luisteren een sociale ervaring

Veel mensen kennen TuneIn als de dienst waarmee je toegang krijgt to meer dan honderdduizend online radiostations en het is bovendien een van de meeste populaire radio-apps voor iPhone en iPad. Vandaag brengt de dienst een grote update uit die een sociale dimensie toevoegt aan het luisteren naar radio.

Tot nu toe was er meestal sprake van een eenzijdige conversatie bij het luisteren naar radio omdat luisteraars normaal gesproken niet de mogelijkheid hebben om te communiceren met radioproducenten of met elkaar. De update die vandaag uitkomt bevat echter een aantal nieuwe functionaliteiten die van TuneIn een volledig sociaal netwerk maken dat qua omvang vergelijkbaar is met Twitter.

Met de update kunnen radiostations nu direct communiceren met hun luisteraars op TuneIn – daarmee wordt eindelijk de barrière tussen het station en de luisteraars doorbroken. De dienst, met meer dan vijftig miljoen actieve maandelijkse luisteraars, biedt nu bovendien aanbevelingen op basis van je muzikale voorkeuren en de mogelijkheid om je favorieten op te slaan – “dumb” radio wordt hiermee “smart” radio.

tunein-desktop

In plaats van het opslaan van je favoriete stations verschuift TuneIn naar een model waarbij je je favoriete stations kunt volgen. Op je profielpagina zie je hoeveel mensen je volgt en hoeveel mensen jou volgen. Bovendien kun je daar een profiel- en coverfoto kiezen en als je wilt je profiel op openbaar zetten.

Elk station heeft een eigen account en kan updates (“echos”) versturen over bijvoorbeeld het spelen van nieuwe muziek, een nieuwe DJ of de promotie van een wedstrijd. Alle updates van stations die je volgt verschijnen in je tijdlijn. Daarnaast biedt TuneIn de mogelijkheid om nieuwe muziek te leren kennen; je kunt bijvoorbeeld een tijdlijn volgen van de top producenten binnen een bepaald genre of categorie, of de tijdlijn van een vriend bekijken.

De sociale dimensie zou TuneIn net zo op de kaart kunnen zetten als dat met Spotify en Pandora is gebeurd – beiden hebben al jaren sociale elementen aan hun dienst gekoppeld. TuneIn Radio Pro is nu tijdelijk gratis te downloaden (normaal € 3,59); via de website kun je de dienst ook gratis gebruiken.