Numrush

Twitter is niet voor iedereen

Vijf topmensen zijn weg, in Nederland daalt het gebruik onder jongeren en gebruikers met veel bereik zien geen advertenties. Dat is het nieuws over Twitter van deze week (tot nu toe) en dan heb ik het nog niet over wat er in de weken daarvoor allemaal wel niet is geschreven over Twitter. Dat er iets aan de hand is bij het bedrijf valt niet te ontkennen, maar de media lijken wel erg graag te melden dat het slecht gaat met het bedrijf, dat het rommelt in de top en dat het in 2016 erop of eronder wordt voor Twitter.

Soms krijg je door alle berichten het gevoel dat het bedrijf op het punt staat om in elkaar te storten. Maar is dat werkelijk zo en gaat het echt heel slecht?

Ik ben geen financieel analist, dus ik ga niet proberen de cijfers en aandelenkoers van Twitter te duiden. Maar één ding is duidelijk: Twitter is een beursgenoteerd bedrijf en de aandeelouders willen winst zien of in ieder geval gebruikersgroei. En met beide metrics wil het niet echt vlotten

Onmisbaar

Twitter heeft een probleem dat het lastig is om nieuwe gebruikers aan te trekken en om die vervolgens vast te houden. Hier is in het verleden al veel over geschreven. Het begint al bij het feit dat je op Twitter eerst mensen moet vinden om te volgen en dat je die mensen ook zo ver moet krijgen om jou terug te volgen om daadwerkelijk te gaan zien wat Twitter is en wat het doet. Vervolgens moet je ook continu veel investeren om zelf je tijdlijn door te scrollen en de interessante tweets eruit te filteren. Dat vergt tijd en energie en dat is een belemmering.

Aan de andere kant: de chronologische tijdlijn en het feit dat je als Twitter-gebruiker echt actief met het medium aan de slag moet, is ook de kracht van de dienst. Als je mensen zover krijgt om echt actief te zijn en blijven op Twitter, dan is dat ook direct een hele waardevolle gebruiker. De uitdaging voor Twitter is alleen om om die waardevolle gebruiker een verdienmodel heen te bouwen.

Het probleem is dat er, zeker door de media, te weinig wordt gekeken naar waardevolle gebruikers en enkel naar cijfers. Het is een illusie dat Twitter ooit maar in de buurt zou kunnen komen van het aantal gebruikers van Facebook en WhatsApp. Twitter is simpelweg niet voor iedereen.

Twitter is onmisbaar Maar voor wie is het dan wel? Ik noem Twitter wel eens de grachtengordel van het internet. Het zit vol met journalisten, politici, marketeers, celebrities en opiniemakers. En met specialisten op allerlei vakgebieden. Het gaat om mensen voor wie hun netwerk belangrijk is en het delen en vergaren van informatie en opinies dagelijkse kost is. En voor die mensen is Twitter onmisbaar. Er is geen alternatief, geen social medium dat zo snel, raw en live is. Geen plek waar je zelf filtert en waar je mensen (zij het een beperkte groep) bijna direct bereikt als je op ‘Tweet’ drukt.

En als je op die manier naar Twitter kijkt dan is het sowieso een wonder dat jongeren (zeker in Nederland) heel actief werden op Twitter. En boeit het ook eigenlijk geen fuck dat ze weglopen.

Zoekende

Maar Elger, nu doe je net of er niks aan de hand is en Twitter als bedrijf helemaal geen probleem heeft! Zeker niet, Twitter is ontzettend zoekende naar hoe het bedrijf geld kan verdienen, hoe het kan zorgen dat de dienst onmisbaar blijft voor de gebruikers die ze hebben en ook nog eens hoe ze gebruikers kunnen winnen. En terecht. En in mijn ogen (maar wie ben ik) zou de focus ook vooral moeten liggen op de eerste twee punten.

Doordat er zoveel essentiële vragen open staan en blijven staan is het ook niet gek dat het rommelt in de top van het bedrijf. Dick Costollo kon de vragen in ieder geval niet beantwoorden en er zijn veel mensen die betwijfelen of Jack Dorsey dit wil kan. Maar dat er onder Dorsey een heleboel topmensen die door Costollo waren aangesteld verdwijnen, is natuurlijk niet per se vreemd. Al geeft het ook aan, dat Dorsey nog heel hard op zoek is naar de antwoorden.

Facebook verandert zijn dienst ook continu En dan is er nog het feit dat Twitter ontzettend veel dingen uitprobeert, wat in negatieve zin kan worden vertaald naar dat het bedrijf zoekende is of zelfs de weg kwijt is. Polls, Twitter Moments en in de toekomst de optie om tweets te versturen met een tekstbijlage tot 10.000 tekens. Ja, Twitter is zoekende. Maar dat is elk internetbedrijf altijd. Facebook staat ook geen seconden stil en verandert zijn dienst continu. Maar omdat Facebook als bedrijf een stuk gezonder is dan Twitter, wordt het niet in het negatieve frame geplaatst. Bij Twitter wel, deels terecht, maar in mijn ogen zijn de visies hierop soms wat overtrokken.

Er is in mijn ogen maar één echt zorgelijk punt: het gerucht dat Twitter overweegt om de chronologische tijdlijn op te geven. Dan is dat wat Twitter uniek maakt en bijdraagt aan het feit dat de dienst voor een grote groep mensen onmisbaar is, plots verdwenen. En volgens mij weten ze dat bij Twitter ook heel goed. De ongefilterde tijdlijn zal niet verdwijnen, maar om Twitter toegankelijker te maken zou een gefilterde tijdlijn -naast de bestaande tijdlijn- een middel kunnen zijn om passievere gebruikers voor zich te winnen.

Hoe dan ook: ik spreek niet tegen dat 2016 een spannend jaar wordt voor Twitter en dat het bedrijf voor grote uitdagingen staat. Er nog de komende tijd ook nog heel veel nieuws gaat volgen; misschien zelfs een overname. Maar in 2017 bestaat Twitter nog gewoon. Met chronologische tijdlijn. Daar ben ik van overtuigd.

Onze podcast Rush Talk gaat deze week over Twitter en gaat nog dieper in op de zaken die ik in dit artikel heb besproken.