De homepage van Twitter; als actieve twitteraar kom je er eigenlijk nooit. Bij uitstek een pagina om nieuwe gebruikers te trekken zou je zeggen.
Jarenlang was de homepage van Twitter niets anders dan een saaie pagina waar je kunt inloggen of registreren. Afgezien van één grote afbeelding op de achtergrond viel er niets te zien. Niet bepaald een trekpleister om nieuwe gebruikers te winnen.
Dat kan anders, zo denken ze nu bij Twitter. Het bedrijf is bezig om een nieuwe startpagina te maken die geheel gericht is op nieuwe gebruikers, dat heeft Recode gisteren bekend gemaakt.
Een vertegenwoordiger van het medium heeft laten weten dat Twitter bezig is om de nieuwe homepage te testen. In november werd al bekend dat ruim 500.000 personen de homepage van Twitter bezoeken zonder in te loggen. Deze bezoekersaantallen hebben Twitter doen nadenken over de startpagina.
De nieuwe startpagina zal informatie laten zien wat er op dat moment gebeurt op Twitter. Op de homepage kun je kiezen uit diverse onderwerpen en doorklikken naar de newsfeed over het desbetreffende onderwerp. Op deze manier krijgen nieuwe gebruikers direct een gevoel bij Twitter en weten zij wat ze kunnen verwachten van het medium.
Enkele categorieën zijn General News, Sport en Politiek. De tweets zullen verschijnen volgens een speciaal algoritme van Twitter, waarbij de meest populaire tweets worden getoond. Mogelijk zullen er ook advertenties worden weergegeven, maar hier is nog niets over bekend.
Aanstaande donderdag zal Twitter haar kwartaalcijfers bekend maken van Q4 2014. Vermoedelijk zullen er tijdens deze presentatie meer details bekend gemaakt worden over de nieuwe homepage.
Onlangs lanceerde Twitter al een optie om automatisch tweets te vertalen en een optie om te zien welke trends je hebt gemist tijdens je afwezigheid op het platform.