Uber heeft het niet makkelijk: de dienst is grotendeels verboden in Nederland en recent is het OM bij het bedrijf binnengevallen om bewijs te verzamelen dat Uber de Nederlandse wetten aan zijn laars lapt. Daarnaast concurreert het bedrijf met Apple, Google en Tesla in de race om een zelfrijdende auto/taxi te ontwikkelen. Daarom is het niet geheel verrassend dat Uber met eigen mapping-auto’s komt.
Het is voor Uber van levensbelang om over goede kaarten te beschikken voor haar diensten. In de Verenigde Staten is de eerste Uber mapping-auto gespot, deze moeten net zoals de tegenhangers van Google de straten goed in kaart brengen. Dit lijkt vooral belangrijk voor zelfrijdende auto’s.
In maart nam Uber de startup deCarte over, dit bedrijf specialiseerde zich in het ontwikkelen van kaarten. Later dat jaar nam Uber alle mapping-voertuigen en honderd werknemers over van Bing, de zoekmachine van Microsoft.
De informatie die de voertuigen produceren gaan nog niet het huidige navigatiesysteem vervangen: momenteel gebruikt Uber een combinatie van Google Maps en een algoritme om de snelste routes te vinden. Wel laat Uber weten informatie van de mapping-voertuigen te gaan gebruiken om moeilijke situaties te voorkomen. Als blijkt dat er iedere ochtend op een bepaald kruispunt het verkeer vaststaat, is het de bedoeling dat de voertuigen dit soort situaties in kaart brengen.