Alsof er de laatste tijd nog niet genoeg rumour rondom personal driver dienst Uber is, lanceert het bedrijf vandaag ook een eigen API. Daarmee kunnen developers van andere apps de chauffeursdienst straks naadloos integreren in hun eigen product of dienst.
Daarbij moet je bijvoorbeeld denken aan websites of apps van winkels, restaurants of hotels die Uber als extra service willen aanbieden aan hun klanten. Maar ook in chat apps, zodat je bij een afspraak direct naar elkaar toe kunt komen, of in apps van luchtvaartmaatschappijen, OV bedrijven of luchthavens.
Middels de API kunnen gebruikers een ophaaladres ingeven, een ophaaltijdstip afspreken, een kosteninschatting ontvangen of hun ritgeschiedenis inzien. Direct een rit aanvragen is op dit moment enkel nog mogelijk voor een geselecteerde groep launching partners, maar het is de bedoeling dat die feature in de toekomst voor alle developers beschikbaar komt. Geïnteresseerde partners kunnen zich nu alvast opgeven voor de white list.
De eerste bedrijven die de Uber API integreerden zijn Expensify,Hinge, Hyatt Hotels & Resorts, Momento, OpenTable, Starbucks Coffee Company, Tempo Smart Calendar, Time Out,TripAdvisor, TripCase en United Airlines. Het is de bedoeling dat er op korte termijn ook samenwerkingen met lokale partners, bijvoorbeeld in Nederland zullen gaan volgen.
Tegelijk met de nieuwe API lanceert Uber vandaag ook een nieuw Affiliate Programma zodat developers een graantje kunnen meepikken van het bedrag dat een gemaakte rit oplevert. In de vorm van Uber credits kunnen zij zo zelf weer vaker gratis van de dienst gebruik maken.
Uber is op dit moment actief in meer dan 40 landen wereldwijd, en veroorzaakte vorige maand in Nederland nog grote ophef door Uber Pop te lanceren: Een dienst waarmee ook particulieren zichzelf als chauffeur kunnen gaan verhuren met hun eigen auto. Geinteresseerde developers kunnen vanaf nu meer info over de Uber API vinden op developer.uber.com en GitHub.