Ook in Spanje is een ritje met Uber nu ‘illegaal’

Vorige week schreven wel al over de rechtbank die UberPOP in Brussel heeft verboden. België blijkt echter niet het enige Europese land te zijn waar Uber met weerstand te maken krijgt. Recentelijk werd de dienst bijvoorbeeld in Spanje gelanceerd waar de service illegaal blijkt te zijn.

Uber is een mobiele taxi-service waarmee je eenvoudig via een app een taxi kunt bestellen. Zo biedt het bedrijf de diensten UberTaxi en UberBlack waarmee je opgehaald wordt in een – vaak luxe – auto waarin een flesje water voor je klaar staat en de bestuurder (in pak) de deur voor je open- en dichtdoet. Deze luxe service krijg je bovendien voor een lagere prijs dan wanneer je een reguliere taxi neemt.

De bestuurders van deze Uber-taxi’s moeten in het bezit zijn van een commerciële licentie. Voor de dienst UberPOP is dat echter niet nodig. De enige eis waar de bestuurders aan moeten voldoen is dat ze minstens drie jaar in het bezit moeten zijn van een rijbewijs, een bewijs van goed gedrag kunnen inleveren en een relatief nieuwe auto hebben. Ideaal voor auto-bezitters die graag een zakcentje bij willen verdienen. Net als in Brussel wordt deze service echter ook in Spanje niet goed ontvangen.

Uit de Spaanse vervoersregelgeving blijkt namelijk dat een privé taxi-service verboden is: “private transportation is qualified as such if it is used for personal or domestic transportation needs of the owner or close relatives. […] Under no circumstances, will the private driver receive any kind of direct or indirect remuneration except for food, money, or transportation costs.” Voornamelijk traditionele taxi-bestuurders en de taxi-bond komen daarom in opstand en dreigen met protesten door het gehele land. Volgens woordvoerders:

[Uber] is, to the best of our knowledge, a totally illegal business that incites the use of ‘pirate’ transportation without any guarantee for the consumers as well as fomenting the black economy as none of those transactions are registered as economic activity or under administrative control […] If no immediate correction measures are taken, we might be on the verge of an imminent nationwide protest.

In Parijs leidde Uber al eerder tot protesten van taxi-bestuurders. Een protestactie in januari werd zelfs gewelddadig: de ramen van Uber-auto’s werden ingeslagen en de banden lek gestoken. Op het Barcelona-blog spreekt Uber zich uit tegen deze protesten van taxi-bestuurders:

That taxis are choosing to protest against our arrival is their choice. However, the status quo is benefiting no one — not the people, not the drivers, not the city. Safety, reliability, and choice, not protesting, are what draws customers towards innovative forms of transportation. Uber is active in over 90 cities around the world, and we’re not stopping anytime soon, despite attempts by the taxi industry’s biggest players to fight innovation and consumer choice. Operations continue in every Uber city and to overwhelming consumer and driver demand.

Uber lijkt dus niet bij de pakken neer te gaan zitten en blijft strijden voor innovatie. De grote populariteit van Uber geeft bovendien aan dat consumenten inderdaad geïnteresseerd zijn in een innovatieve service, lagere prijzen en hogere betrouwbaarheid. Als de taxi-industrie haar klanten terug wil winnen dan zal er wat moeten veranderen aan de hoge prijzen en de – over het algemeen – beroerde service.