Het principe werkt hetzelfde als een rit met een zwarte auto reserveren via UberX. Klanten kunnen dezelfde mobiele Uber-app gebruiken. Ze hoeven hiervoor alleen een adres in te voeren en de koerier is er dan binnen een paar minuten.
Het belangrijkste verschil is dat de koeriers met de fiets of te voet zullen zijn. Bezorgingstijden kunnen daardoor variëren en het tracken via de app stopt tijdelijk wanneer een koerier de metro neemt. Verder zal de dienst in eerste instantie alleen actief zijn op weekdagen tijdens werkuren.
Voor het berekenen van de prijs is Manhattan verdeeld in verschillende zones. De standaardprijs is vijftien dollar. Elke volgende zone die doorkruist wordt kost vijf dollar. Verder benadrukt Uber dat “messengers will not purchase items for delivery”, de koeriers zul je dus niet als verkapte “personal shopper” kunnen gebruiken. Het bezorgen van boodschappen krijgt echter steeds meer aandacht krijgt in de techwereld. Het zou dus zomaar kunnen dat Uber zich binnenkort ook met deze industrie zal gaan bezighouden.
Het idee is ontstaan vanuit de zogenaamde “Uber Garage”, Uber’s versie van Google X. Het bedrijf omschrijft deze plek als een “workshop of sorts where we tinker with new ideas for urban logistics.” Wie weet wat er nog meer uit deze workshop zal komen in de toekomst.