De snelladende pagina’s van Google AMP leveren minder advertentie-inkomsten op dan de traditionele mobile pagina’s. Daarover klagen uitgevers tegen The Wall Street Journal. De inkomsten van pagina’s die via Google AMP bekeken worden, is ongeveer de helft van wat een pagina zou opleveren via zijn normale mobiele versie.
Dat komt door de media door de beperkte advertentie-mogelijkheden die AMP biedt. Op normale pagina’s hebben de adverteerders meer vrijheid om hun advertenties vorm te geven, terwijl advertenties op Google AMP gestandaardiseerd moeten zijn.
Tegen The Wall Street Journal zegt Google dat het sommige media niet lukt om maximale uit advertentie-inkomsten via Google AMP te halen, omdat ze hun advertentie-technologie niet goed in het platform integreren. Volgens het bedrijf zijn opbrengsten uit AMP ‘te vergelijken’ met opbrengsten van mobiele pagina’s als uitgevers maximaal gebruikmaken van de mogelijkheden van het platform.
De kritische uitgevers wilden hun naam niet in de krant zien verschijnen of hun pagina’s intrekken van AMP uit angst voor eventuele gevolgen. Media die wel met hun naam in The Wall Street Journal genoemd wilden worden, waren positief over de dienst. Pagina’s die beschikbaar zijn in Google AMP komen hoger terecht in de zoekresultaten van het bedrijf en laden sneller, waardoor ze aantrekkelijker zijn voor bezoekers.