Verkoop smartwatches daalt in jaar tijd met ruim 50 procent

Smartwatches blijken dit jaar een stuk minder gewild dan in 2015. De verkoop daalde vergeleken met dezelfde periode vorig jaar met liefst 51,6 procent.

De smartwatch leek in 2015 door te breken. Apple kwam met de Apple Watch en ook de Huawei Watch werd goed ontvangen. Uit recente cijfers van IDC blijkt dat de verkoop nu vrij rap in elkaar zat. In Q3 2015 verscheepten fabrikanten 5,6 miljoen smartwatches, terwijl dat er dit jaar nog maar 2,7 miljoen waren.

Die enorme daling is vrijwel volledig toe te schrijven aan Apple, want zij verscheepten twee miljoen exemplaren minder dan vorig jaar. Samsung bleef bijvoorbeeld op hetzelfde aantal verscheepte smartwatches: 400.000 exemplaren in het derde kwartaal.

De verklaring voor de verkoopdaling lijkt niet zo ingewikkeld. Apple kwam pas aan het einde van Q3 met de Apple Watch Series 2, terwijl de markt voor Android Wear-smartwatches simpelweg een stuk kleiner is.

Daarnaast lijkt niet iedereen ervan overtuigd dat het noodzakelijk is om minimaal 200 euro uit te geven aan een horloge dat nog geen echte meerwaarde biedt ten opzichte van je smartphone. Het is de vraag op daar op korte termijn verandering in gaat komen.