Philips is bezig zijn verlichtingstak te verkopen, maar daarvoor is het natuurlijk wel belangrijk dat het een interessant bedrijf is om te kopen. En dat is op dit moment niet genoeg, lijkt Philips zelf te vinden. Het bedrijf is goed bezig met allerlei mooie licht LED-verlichtingsoplossingen, maar heeft daarbij tegelijk één probleem: doordat LED-verlichting heel lang mee gaat hoeven de lampen nauwelijks vervangen te worden en dat is een probleem. Dus moet het bedrijf met ander soort producten en diensten het verschil gaan maken. Het toverwoord: Internet of Things.
Gisteren maakte Philips bekend dat de verlichtingsafdeling van het bedrijf daarom actief samenwerkt met andere partijen. Onder meer Cisco, SAP, Samsung, Logitech en Bosch. Partijen die netwerkproducten, clouddiensten en allerhande electronica voor zowel bedrijven als consumenten aanbieden. Samen met deze partijen wil Philips meer inzetten op de ontwikkeling van slimme verlichting op kleine en grote schaal: van huizen tot steden.
NRC was gisteren bij de presentatie van Philips waar al allerlei voorbeelden werden getoond. Bijvoorbeeld Philips Hue-lampen die rood worden als je rookmelder in huis afgaat, maar ook kantoorverlichting die tevens dienst doet als een netwerk van sensoren om te meten hoe druk het is in een kantoorpand. Hiervoor werkt Philips samen met Cisco. Met de clouddiensten van SAP ontwikkelt Philips straatlantaarns die online te beheren zijn.
Uiteindelijk is het de bedoeling dat Philips hiermee voorop blijft lopen en een interessant bedrijf is om over te nemen. Er zijn al gesprekken met potentiële kopers, maar daar wil het bedrijf verder niks over zeggen. Philips verkoopt zijn verlichtingstak om uiteindelijk geld te verdienen dat kan worden geïnvesteerd in de gezondheidstak van Philips.