Numrush

Nieuwe Foursquare app is de moeite van het herontdekken waard

Twee weken geleden werd het al aangekondigd, en nu is hij er dan: De compleet vernieuwde Foursquare app. Voor de die-hard gebruikers is het wel even wennen. Het kenmerkende lichtblauw en groen maken na al die jaren plaats voor een strak kobaltblauw en frambozenrood design. Maar dat is niet het enige dat er veranderd is, Foursquare slaat met zijn versie 8.0 duidelijk een nieuwe richting in.

Het belangrijkste verschil met eerdere versies is het feit dat de ‘check-in’ niet langer centraal staat. Waar Foursquare ooit begon als een spelletje waarbij gebruikers punten en badges spaarden door in te checken op bepaalde locaties, is dat concept nu in zijn geheel naar een aparte app verbannen: Met Swarm kunnen de fanatieke gebruikers immers nog steeds precies dat doen. Maar de Foursquare app zelf heeft vanaf deze week duidelijk een andere functie.

Met de app moet het straks mogelijk zijn om waar ook ter wereld relevante locaties te ontdekken. Op basis van jouw persoonlijke voorkeuren biedt Foursquare je vanaf nu een lange lijst met keuzemogelijkheden op gebied van restaurants, bars en hotels. Niet alleen de meest voor de hand liggende locaties, maar juist ook de onontdekte pareltjes.

Wanneer je de nieuwe app opstart zul je gevraagd worden jouw favoriete hapjes, drankjes en type locaties te selecteren. Zo wordt de aanbevelingen lijst voor jou persoonlijk gecustomized. En zelfs voor de fanatieke gebruiker levert dat onverwachte maar veelbelovende adresjes op in de nabije omgeving. Of je nu van pizza, Ierse folk of kroonluchters houdt.

Elk tiplijst is overigens ook weer te filteren op het type locatie dat je zoekt: Koffietentjes, lunch, diner, nightlife, shopping en sightseeing. En daarmee is de nieuwe Foursquare app ideaal voor reizigers: Op plekken waar je nog nooit bent geweest krijg je direct locaties voorgeschoteld op basis van jouw voorkeuren. Wanneer je de radar functie inschakelt, krijg je zelfs automatisch een alert als je in de buurt bent van een locatie die je mogelijk interessant vindt.

Overigens is het gamification element niet helemaal uit de nieuwe app verdwenen: Foursquare gebruikers kunnen nog steeds ‘expertise punten’ verzamelen door tips achter te laten op bepaalde locaties. Zo kun je bijvoorbeeld een wijnkenner of een hotelexpert worden door vaak tips achter te laten in een bepaald type venues.

Met de nieuwe app doet Foursquare duidelijk een poging alsnog het grote publiek te bereiken. Of dat gaat lukken is natuurlijk nog maar zeer de vraag in een markt waar Yelp en Tripadvisor al jarenlang de boventoom voeren. Waarschijnlijk verwachten Dennis Crowley en zijn team dat het opnieuw de techies zijn die de app  omarmen en promoten onder hun non-techie vrienden. Laten we het hopen, want de nieuwe Foursquare app is het (her)ontdekken meer dan waard.