Visualisatie van twee dagen met New York’s fietsensysteem Citi Bike

Vorig jaar debuteerde Citi Bike, het populaire fiets-deelysteem, in New York. In de eerste zes maanden werden de blauwe fietsen meer dan vijf miljoen keer gebruikt en Citi Bike heeft inmiddels honderdduizend jaarlijkse leden. Toch maakt de niet gesubsidieerde service verlies.

De belangrijkste reden hiervan is dat hoewel jaarpassen populair zijn; mensen nauwelijks gebruik maken van de meer winstgevende dagpassen. Onderstaande visualisatie van twee dagen Citi Bike-gebruik maakt dat erg duidelijk. Deze doordeweekse dagen dagen was het zonnig, regende het niet en werden er 75 duizend ritten gemaakt met Citi Bike. Een blauw stipje op de kaart staat voor een jaarlidmaatschap en een geel stipje voor een dagpas (voor casual gebruik).

Deze visualisatie laat niet precies de routes zien die de fietsen hebben genomen maar in plaats daarvan een rechte lijn tussen het begin en eindpunt. Vanaf half zes ’s ochtends begint het aantal ritten toe te nemen met een hoogtepunt tussen zeven en tien uur ’s ochtends. Bijna alle gebruikers hebben een jaarlidmaatschap, de gele stippen zijn zelfs bijna niet te zien behalve rond Central Park en onderaan Manhattan.

Gedurende de dag neemt het aantal casual ritten iets toe – bijvoorbeeld mensen die over de Brooklyn Bridge fietsen – maar het grootste gedeelte van de kaart is blauw. Tijdens de avonduren wanneer mensen weer terugfietsen vanaf hun werk is de kaart weer volledig blauw.

Opvallend is dat er ’s avonds meer mensen terugfietsen van hun werk dan dat er ’s ochtends mensen heen fietsen. Het aantal actieve gebruikers ligt rond half negen ’s ochtends op achthonderd terwijl er om zes uur ’s avonds duizend actieve gebruikers zijn.

In deze visualisatie zijn een dinsdag en een woensdag gevisualiseerd. Het zou kunnen dat mensen in het weekend eerder geneigd zijn om gebruik te maken van een dagpas. Een visualisatie van het weekend zou interessant zijn om deze data mee te vergelijken.