Woensdag 20 februari 2013. Het was ergens aan het begin van de middag. Ik was net terug van mijn werk, zat thuis op de bank, met mijn benen omhoog en mijn laptop op schoot het internet uit te lezen. Of eigenlijk zat ik gewoon de nieuwe filmpjes van Google Glass te bekijken. Zoals elke nerd op dat moment deed. De bel ging. Filmpje op pauze. Naar de deur. Pakketbezorger. Met mijn Pebble.
Soms komen dingen gewoon op een grappig manier samen, zoals afgelopen woensdag dus. Maar het is in mijn ogen tekenend voor wat er aan het gebeuren is. Terwijl deze week alle grote fabrikanten nieuwe telefoons en tablets uitpoepen op het MWC in Spanje, het liefst 5 modellen tegelijk, zijn de echt innovatieve bedrijven bezig met de ontwikkeling van hele andere apparaten. Apparaten die je niet in je broekzak of tas stopt en eruit haalt als je iets wilt doen, maar apparaten die je letterlijk draagt en altijd aanwezig zijn. Wearable tech.
Voor mensen die de nieuwste technische ontwikkelingen op de voet volgen is het technisch eigenlijk helemaal niet zo spannend. We kunnen al lang hele kleine computers maken en deze draadloos laten communiceren. In theorie kan je die dus overal inbouwen. Maar het gaat niet zozeer om wat er technisch kan, maar om of mensen het gebruiken. Cult of Mac schreef daar een paar dagen geleden een goed stuk over.
Vorige week viel het met mijn Pebble, de video’s van Google Glass en de sterkende wordende geruchten over een smartwatch van Apple opeens allemaal op zijn plek. Zoals ik toen al schreef in een eerste korte review van de Pebble voor iPhoneclub, en zoals Cult of Mac ook betoogt: het gaat niet om een gadget, het gaat om een nieuwe productcategorie. En om de timing waarop de producten op de markt komen.
Met mijn Pebble merkte ik het direct aan de reacties van mijn collega’s. Een paar jaar geleden zou ik door iedereen zijn uitgelachen om mijn rare nerdhorloge, nu waren mensen toch vooral geïnteresseerd in wat het was en wat er mee kon. Het is niet raar meer om een gadget zichtbaar de dragen. Zie ook de Fuelband van Nike.
En er is meer. De afgelopen twee jaar hebben Apple en Google veel geëxperimenteerd met digitale assistenten als Siri en Google Now. Al doen we het niet massaal, we zijn inmiddels gewend dat we tegen onze telefoons en tablets kunnen praten of dat ze zelf met relevante suggesties komen. Door producten als Sonos, Philips Hue en Nest hebben we kennis gemaakt met het bedienen van apparaten in huis met diezelfde smartphones en tablets. Dankzij apps als Runkeeper en gadgets als de Fitbit, zijn er steeds meer mensen die er voor kiezen om hun eigen gedrag te monitoren om zo bewuster en gezonder te leven.
Al deze diensten zouden nog mooier zijn en beter werken als ze de stap maken naar wearable devices. Als je vanuit het niets iets zou introduceren met allemaal nieuwe functionaliteiten, dat je ook nog eens zichtbaar draagt, dan is die stap veel te groot. Maar door alle ontwikkelingen van de laatste jaren is wearable tech eigenlijk een relatief kleine stap en een hele logische evolutie geworden. Al zal iedereen straks spreken van een revolutie.
Hoe dan ook: ik ben er klaar voor. Jij bent er klaar voor. Wij zijn er klaar voor. Het wachten is op de Apples en Googles van deze wereld.