Volgens Tom Bennett, Britse onderzoeker en auteur, kun je kinderen beter geen smartphone geven voordat deze zestien jaar oud zijn. Dit concludeert hij op basis van onderzoek op diverse scholen in opdracht van de overheid. Volgens onderwijsminister van Groot Brittannië Nick Gibb is het goed dat hier onderzoek naar gedaan wordt: scholen moeten advies krijgen over hoe zij situaties in de 21ste eeuw aan moeten pakken.
“Je zou kinderen pas een smartphone moeten geven als je comfortabel bent met de gedachte dat ze pornografie gaan bekijken. Hun nieuwsgierigheid zorgt daar toch wel voor.”, aldus Bennett. Hij wil namelijk een bepaalde controle hebben op zijn kinderen en deze zouden niet vrij moeten zijn om “pornografische afbeeldingen, gruwelijke scènes en racistische websites” met elkaar te delen. Christine Blower, ‘general secretary’ van de Britse bond van leerkrachten, noemt Bennett kortzichtig en wijst op het feit dat “het belangrijk is te onthouden dat technologie, inclusief het gebruik van smartphones, onderdeel kunnen zijn van succesvolle leerstrategieën.”
Je zou kinderen pas een smartphone moeten geven als je comfortabel bent met de gedachte dat ze pornografie gaan bekijken Deel deze quoteBrian Lightman vult haar aan als general secretary van de Association of School and College Leaders en zegt: “Ik denk niet dat het de rol is van de overheid om de aanpak van scholen te micromanagen. De smartphone is een krachtige technologie die niet meer weg te denken is uit de hedendaagse bedrijfsleven en daarom is het juist de uitdaging om studenten te leren hoe ze verantwoordelijk omgaan met de smartphone. Hoe ze dat doen is een professionele vaardigheid.”
Een onderzoek uit 2013 over de relatie tussen smartphone-gebruik en het leervermogen van kinderen geeft juist aan dat er veel potentie is om op die manier te leren. Zolang de ouders actief betrokken zijn en de tijd nemen om te bespreken wat het kind geleerd heeft, kan de smartphone een positief effect hebben op taalvaardigheden. Anderzijds kan teveel gebruik van smartphones door kinderen leiden tot obesitas, kortere aandachtsspan en academische achterstand.
Het punt is simpel: smartphones, zoals alle technologie, kan een positieve en negatieve invloed hebben op de ontwikkeling van een kind. Diverse onderzoeken tonen hetzelfde aan voor televisie en internet. Maar juist door dit niet te verbieden, maar te reguleren en kinderen de vaardigheden te leren om de smartphone verantwoordelijk te gebruiken kan het een nuttige verrijking zijn. De NPD Groep heeft een handige infographic geproduceerd met interessante statistieken over kinderen en mediagebruik en doet diverse aanbevelingen over verantwoordelijke gebruik van media.