Numrush

Volgens Netflix raken mensen nergens zo snel verslaafd aan series als in Nederland

Dat Netflix heel veel data verzamelt om hun product zo goed mogelijk te maken, wisten we al. Vorige week vertelde productbaas Neil Hunt nog aan ons hoe ze data gebruiken om de impact elke wijziging in de interface te testen. En ook bij de productie van ‘original content’ (eigen films en series) kijkt Netflix naar de data om te bepalen wat voor soort producties er scoren. Heel soms deelt Netflix interessante inzichten die ze tegen zijn gekomen met de wereld, zoals vandaag.

Netflix heeft het kijkgedrag van de kijkers van series geanalyseerd om erachter te komen wanneer we met zijn alleen verslaafd zijn geraakt aan een bepaalde serie. Dat wil, in de definitie van Netflix zeggen, die afleveringen waarbij meer dan 70 procent van de kijkers vervolgens ook de rest van het seizoen afkijkt en dus niet voortijdig afhaakt.

Bij Breaking Bad, The Walking Dead, Suits en The Killing wordt dat punt al bereikt bij aflevering 2, terwijl het bij How I Met Your Mother duurt tot aflevering 8. Bij geen enkele serie had aflevering 1 al een verslavend effect en dat terwijl bij Amerikaanse televisieseries bijna altijd wordt gewerkt met pilots die er voor moeten zorgen dat je een vaste kijker wordt. De data ondersteunt, volgens Netflix, hun concept waarbij een serie in één keer beschikbaar wordt gemaakt en mensen dus snel een paar afleveringen achter elkaar kunnen bekijken. Om vervolgens verslaafd te raken…

Voor het onderzoek gebruikte Netflix het kijkgedrag van de gebruikers in alle 16 landen, inclusief Nederland en bepaalde vervolgens het gemiddelde. Per land zijn er wel verschillen. Sterker nog: Nederland springt eruit.

De Nederlanders raken het snelst verslaafd aan een series van iedereen. Gemiddeld zijn ze bij elke serie een aflevering eerder dan de meeste andere landen.

Wat bepaalt dat we verslaafd raken aan een serie heeft Netflix helaas nog niet onderzocht.