Het dieselschandaal ligt nog vers in ons geheugen, maar de Volkswagen Group wil het er graag uithalen. Met een grote herstructurering wil het bedrijf een comeback maken. En dat betekent dat ze veel meer elektrische auto’s gaan maken en digitale services als het delen van auto’s gaan aanbieden.
Bij het dieselschandaal, ook wel bekend als dieselgate, kreeg Volkswagen een flinke deuk in haar imago. Vorig jaar bleek dat het bedrijf de dieselmotoren van haar auto’s zo had geprogrammeerd dat bepaalde programma’s om de uitstoot te verminderen alleen tijdens de testen in het lab aanstonden. Daardoor behaalden ze de standaarden wel tijdens de test, maar in de echte wereld stootten ze veertig keer meer dan toegestaan.
Volkswagen kreeg wereldwijd kritiek en bood uiteindelijk haar excuses aan, onder meer met paginagrote advertenties in de krant. In de VS betaalde het bedrijf 15 miljard dollar aan de autoriteiten. Maar daarmee is hun imago niet volledig hersteld.
Imago herstellen
Met hun plannen om meer elektrische auto’s te gaan maken hopen ze dat wel voor elkaar te krijgen. “In de komende jaren gaan we Volkswagen fundamenteel veranderen. Slechts een paar dingen blijven hetzelfde”, zei Herbert Diess, het hoofd van Volkswagen, tijdens een presentatie waarbij The LA Times aanwezig was.
Onder die plannen valt onder meer dat Volkswagen in 2025 een miljoen elektrische voertuigen heeft verkocht. Samen met de andere merken van het bedrijf, zoals SEAT en Skoda, moeten dat er zelfs drie miljoen zijn. De elektrische auto’s voor de Amerikaanse markt gaan ze overigens pas vanaf 2021 bouwen. Daarnaast willen ze meer software gaan maken om auto’s in 2025 met elkaar in verbinding te laten staan en ze autonoom te laten rijden.
Met dit plan zet Volkswagen duidelijk in op auto’s die vrijwel geen uitstoot hebben en lijkt het er op dat ze het imago van een groen bedrijf willen hebben. Dat staat in schril contrast met het schandaal van vorig jaar, maar als het ze lukt kan dit wel dé manier zijn om weer meer te gaan verkopen. En dat is nodig, want vrijdag kondigde het bedrijf aan dat Volkswagen 30.000 mensen gaan ontslaan. 23.000 van hen zitten in Duitsland. Daarentegen komen er wel 9000 nieuwe posities bij speciaal voor nieuwe technologieën.
De stap van Volkswagen is begrijpelijk, maar het is de vraag of ze er op korte termijn genoeg geld mee kunnen verdienen. Op dit moment zijn elektrische auto’s namelijk maar een fractie van de wereldwijde markt. Ze hopen zo vast een voorsprong te hebben als de afstanden die je op één accu kunt rijden en de lagere kosten zoveel verschil maken, dat wij deze auto’s massaal gaan kopen.