Op het moment zijn elektrische auto’s nog een niche, die vooral door bedrijven zoals Tesla wordt gevolgd. Daar wil autofabrikant Volvo een einde aan maken. De elektrische wagen moet mainstream worden, iets waar het bedrijf met zijn eigen verkoop voor wil gaan zorgen.
Volvo-CEO Håkan Samuelsson zegt dat 10 procent van alle verkochte Volvo-auto’s in 2020 een elektrische wagen is. Dat klinkt als een laag percentage, maar het zou in vijf jaar gaan om een grote groei.
Het bedrijf trapt zijn initiatief af met de XC90 SUV, een hybride auto die met alleen zijn elektrische motor zo’n 40 kilometer kan rijden. Andere Volvo-wagens krijgen in de komende periode hybride versies, waaronder de S90 en 60 series-wagens. De kleinere 40 series-auto’s worden later ook aan het hybride-aanbod toegevoegd.
Volvo wil pas in 2019 zijn eerste volledig elektrische auto op de markt brengen. Hoe deze auto er precies uit komt te zien, zal tegen die tijd blijken. Daarmee lijkt Volvo zich nog vrij bescheiden op te stellen. Het bedrijf denkt echter dat hybride auto’s voor de komende vier jaar meer dan genoeg zijn: uit onderzoek zou blijken dat bezitters van een hybride Volvo de helft van de tijd elektrisch rijden.
Eerder deze maand zei Volvo de verantwoordelijkheid te nemen, als een zelfrijdende auto van het bedrijf een ongeluk veroorzaakt.