Travis Kalanick, tot voor kort de CEO van taxibedrijf Uber, heeft een adviesbureau in de arm genomen om imagoschade te beperken. Dat meldt Recode op basis van meerdere anonieme ingewijden. Volgens het techblog gaat het om het bedrijf Teneo, een bedrijf dat zich profileert als een ‘adviesbureau dat exclusief werkt met CEO’s en leiders van ’s werelds grootste en complexe bedrijven’.
stapte op na druk van aandeelhouders. De stap volgde na een reeks van schandalen. Het raakte de afgelopen maanden regelmatig in opspraak om onder meer seksuele intimidatie en discriminatie, misleiding van overheden en een rechtszaak met Google-zusterbedrijf Waymo.
Kalanick mag zich sinds juni geen CEO van Uber meer noemen. HijOok liep het persoonlijke imago van Kalanick als leider een flinke deuk op. Zo dook begin dit jaar een video op waarin de voormalig CEO in een verhitte discussie raakte met een van zijn chauffeurs. De uitlatingen van Kalanick hebben ook invloed op Uber als bedrijf. Zoals het adviesbureau Teneo op zijn website schrijft: ‘De CEO kan 50 procent van de reputatie van het bedrijf maken of breken’.
‘Opnieuw CEO’
Volgens de bronnen van Recode betaalt Uber niet mee aan de persoonlijke pr-kosten van zijn voormalig CEO. Kalanick zou overigens proberen om opnieuw een toppositie in het bedrijf te krijgen, mogelijk zelfs als CEO. Tot op heden heeft niemand zijn rol als directeur officieel overgenomen.