De Grand Prix van Spanje is de eerste race van het seizoen in Europa. Nu gaat het echt beginnen. De teams nemen traditioneel een stapel updates mee naar het Circuit de Catalunya. Het team van Red Bull heeft zelfs een complete make-over van de RB13 beloofd. Kan Max Verstappen hiermee zijn huzarenstukje uit 2016 herhalen? Met die verrassende zege schaarde hij zich in elk geval in een rijke historie.
Fangio
Koen VergeerFormule 1 fanaat en autosport schrijver Koen Vergeer neemt je elk Grand Prix weekend mee in de roemruchte geschiedenis van de F1.De allereerste Grand Prix van Spanje vond al in 1913 plaats, vlak bij Madrid. Het was een race voor productie-auto’s, gewonnen door Don Carlos de Salamanca in een Rolls Royce. Barcelona echter prijkte als eerste op de officiële Formule 1-kalender, in 1951. Op de rand van de stad, in de wijk Pedralbes (vlakbij Camp Nou), was een circuit over de openbare weg afgezet. Het was de laatste en beslissende race van het seizoen.
De strijd om het kampioenschap ging tussen Juan Manuel Fangio in een Alfa Romeo en Alberto Ascari in een Ferrari. De snellere Ascari pakte meteen de leiding. Maar aan de rubberspatten op zijn vizier wist Fangio al snel dat hij de wereldtitel voor het grijpen had. Ferrari had voor de verkeerde banden gekozen en moest meerdere malen naar de pits. Fangio werd kampioen. Zo heel veel is er dus niet veranderd: de bandenkeuze speelde ook bij de zege van Max een belangrijke rol.
Barcelona vs Madrid
Zou er een onderwerp bestaan waarover Barcelona en Madrid elkaar niet in de haren vliegen? Toen Spanje in de jaren zestig weer een Grand Prix wilde organiseren wierpen beide steden zich op als gastheer. Bij Madrid werd een volledig nieuw circuit aangelegd door de Nederlandse circuitontwerper John Hugenholtz. Eerder tekende Hugenholtz al Zolder, Hockenheim en Suzuka.
Zou er een onderwerp bestaan waarover Barcelona en Madrid elkaar niet in de haren vliegen? Deel deze quoteHet circuit van Jarama, een krinkeling van nauwe, langzame bochten, werd nooit bijster populair bij de coureurs en toeschouwers. Racefans herinneren zich het circuit vooral van de spectaculaire vuurzee uit 1970. De beelden laten goed zien hoe volslagen amateuristisch er werd gedacht over de veiligheid bij deze destijds toch tamelijk brandgevaarlijke sport.
Gekkenwerk
Het circuit van Montjuich: Een levensgevaarlijk juweel. De coureurs waren er dol op, al beseften ook zij dat het gekkenwerk was. Deel deze quoteIn Barcelona poetste men het circuit van Montjuich op. Op deze berg pal naast de stad werden in de jaren dertig al races gehouden met sterren als Nuvolari en Carraciola. Het circuit, bij het Olympisch stadion uit 1929, was een krankzinnige en tegelijk feëerieke rollercoaster langs paleizen en fonteinen, over zigzagweggetjes, springschansen en glooiende parklanen.
Een levensgevaarlijk juweel. De coureurs waren er dol op, al beseften ook zij dat het eigenlijk gekkenwerk was.
In 1975 ging het dan ook echt mis. In de week voor de Grand Prix poseerde Emerson Fittipaldi voor een zonnebrillenreclame op het circuit. De fotograaf vroeg hem een beetje relaxed plaats te nemen op een vangrail. Prompt kletterde de wereldkampioen met rail en al op het asfalt. De vangrails bleken op veel plaatsen niet of nauwelijks vastgeschroefd. Hier en daar was ijzerdraad gebruikt en soms zelfs dat niet.
In 1975 ging het dan ook echt mis. De coureurs werden gedwongen van start te gaan Deel deze quoteToen het hele circus een week later arriveerde, was er nog niet veel veranderd. De coureurs weigerden daarom te rijden. Snel werd het parcours, met hulp van de teams, hier en daar opgelapt, maar de rijders hielden voet bij stuk. Tot de organisatie dreigde met een proces, waarbij alle auto’s en materieel zouden worden opgesloten in het stadion, dat als paddock dienst deed. Het risico dan ook de race in Monaco te missen, wilden de teams niet nemen. De coureurs werden gedwongen alsnog van start te gaan.
De race werd een doldwaze bots-operette, met een tragisch slot. Door de vele ongelukken reed ineens de Duitser Rolf Stommelen aan de leiding. Bij het oprijden van een beruchte springschans verloor hij zijn achtervleugel, de auto crashte en vloog over de gebrekkige vangrails in het publiek. Vier mensen kwamen om. Montjuich verdween voorgoed van de kalender.