De vreemdgangerswebsite Ashley Madison zorgt, dagen nadat hackers de profielen van ongeveer 36 miljoen gebruikers openbaar gemaakt hebben, voor veel ophef. Zo werd onder meer bekend dat ‘123456’ het meest voorkomende wachtwoord was onder de Ashley Madison-gebruikers.
Annalee Newitz van Gizmodo heeft de data van de hack onderzocht om te zien hoeveel vrouwen actief waren op het platform. Uit de database werd als snel duidelijk dat er meer mannen op de site dan vrouwen te vinden zijn (31,3 miljoen mannen en 5,6 miljoen vrouwen). Dit probleem werd al eerder bekend toen een voormalig werkneemster Ashley Madison aanklaagde omdat ze stressklachten kreeg van het invoeren van duizenden vrouwelijke nepprofielen.
Ondanks dat de organisatie van Ashley Madison altijd heeft volgehouden dat zij geen nepprofielen maakten, blijkt uit de analyse van Newitz dat tienduizenden onzichtbare e-mailadressen van profielen met @ashleymadison.com eindigden. Vaak leken deze e-mailadressen willekeurig gegenereerd ([email protected], [email protected], 300@ashleymadison), wat wijst op een geautomatiseerd proces.
Ook werden ongeveer 70.000 vrouwelijke profielen toegevoegd vanaf een ’thuis’ IP-adres, wat waarschijnlijk inhoudt dat de profielen zijn gemaakt op het netwerk van Ashley Madison. Opvallend is dat slechts 10.000 mannelijke profielen op deze manier zijn gemaakt.
De meest opvallende ontdekking is het aantal gebruikers dat hun Ashley Madison-inbox en -chat hebben gebruikt. Het blijkt dat slechts 1.492 vrouwen tegenover 2 miljoen mannen hun inbox minstens één keer hebben bekeken. De chatfunctie lijkt iets populairder: 2.409 vrouwen gebruikte deze functie minstens één keer, tegenover 11 miljoen mannen.
De data uit de hack kan op verschillende manieren geïnterpreteerd worden, maar iedereen lijkt het erover eens dat Ashley Madison voornamelijk een plek voor mannen was. De data is duidelijk: de vrouwen waren nauwelijks actief op de site. Het bedrijf lijkt gebouwd op een grote leugen: als ze eerlijk waren geweest over de verhouding zou Ashley Madison nooit een succes geworden zijn. Het is onbekend of het Nederlandse Second Love over een betere verdeling kent tussen mannen en vrouwen.