Vorige week kondigde Foursquare aan zijn bekende sociale netwerkdienst op te gaan splitsen in twee applicaties. Simpel gezegd worden de verschillende functies van één app nu verdeeld over twee nieuwe applicaties: Foursquare en ‘Swarm’. In een eerste publieke reactie na dit opvallende nieuws vertelt CEO Dennis Crowley waarom het bedrijf voor deze weg heeft gekozen.
In de aankondiging afgelopen week schrijft Foursquare hoe de applicatie nu voornamelijk wordt gebruikt voor twee doeleinden: om af te spreken met vrienden en om leuke nieuwe plaatsen te ontdekken. Maar wat blijkt, schrijven ze:
Each time you open the app, you almost always do just one of those things. At home, you may be searching for a place for dinner. After dinner, you are probably looking to see what friends nearby are up to.
Crowley legt uit dat Foursquare was bedacht met als doel “[to be] a piece of software that told you about the things that you should pay attention to when you arrive in a new place or when you arrive in a new city.” In de huidige applicatie blijken de verschillende functies elkaar juist tegen te werken. Het bedrijf kwam er achter dat slechts vijf procent van de gebruikers de applicatie opende om zówel vrienden te vinden als restaurants. Gebruikers kiezen dus het één of het ander, maar vrijwel nooit allebei.
Een goede reden om de functies te verdelen over twee applicaties volgens het bedrijf. Naast Foursquare, waarmee gebruikers nog steeds mee kunnen inchecken op locaties en aanbevelingen kunnen zien, werd daarom vorige week Swarm geïntroduceerd door het bedrijf. Deze applicatie zal zich volledig gaan focussen op de voormalige functie van Foursquare waarmee je kunt zien waar je vrienden zijn.
Met het opsplitsen van de dienst lijkt er nu echter minder nadruk te komen liggen op Foursquare’s meest bekende functie: het inchecken op locaties. Toch ziet Crowley dit niet zo:
I wouldn’t say we are deemphasizing the check-in. We believe that the best apps out there are the ones with a single-case use that can be described in a sentence or tweet.
De keuze voor een extra applicatie was dan ook onderdeel van een nieuwe koers richting eenvoud. In zijn eigen ervaring zijn de nieuwe applicaties dan ook sneller en makkelijker in gebruik. Met het verdelen van verschillende functies over twee applicaties kan het bedrijf zich met Foursquare nu bijvoorbeeld beter dan ooit richten op het verstrekken van informatie over de omgeving.
Hiermee tracht Foursquare de concurrentie aan te kunnen gaan met diensten als Yelp en Google Maps. De focus ligt hierbij niet op algemene aanbevelingen en ratings, maar op suggesties van mensen uit je eigen netwerk: “There are not a bunch of services that we all use now that are proactively telling us about all this amazing stuff in the real world. We all have different tastes and we all have different experience.”
De Swarm applicatie helpt gebruikers vrienden te vinden die in de buurt zijn en wordt ook wel een ‘social heat map’ genoemd vol met locaties waar je vrienden zich bevinden. Crowley vertelt over de applicatie dat “[it] feels really nice, [it] senses people nearby, doesn’t give up too much information, if you want to hide it you can do it very easily.”
Foursquare’s keuze voor een nieuwe app past in een grotere trend op het gebied van mobiele applicaties. In plaats van complexe applicaties met meerdere toepassingen kiezen steeds meer bedrijven voor een netwerk van verschillende losse applicaties die zich richten op een specifieke functie, wat – zoals Foursquare zelf ook aangeeft – bijdraagt aan eenvoud en snelheid van de applicaties.