Wat is ‘Persuasion Modelling’ en hoe wist Obama er de presidentsverkiezingen mee te winnen?

Een van de beste voorbeelden van een goed uitgewerkte en toegepaste Big Data strategie en analyse is de overwinning van Barack Obama tijdens de presidentsverkiezingen vorig jaar. Het team rond de huidige president van de Verenigde Staten maakte gebruik van zogenaamde ‘Persuasion Modelling’ en wist daardoor met een pincet hun doelgroep te bereiken.

‘Predictive analytics’ is veruit de meest bekende uitkomst die big data voortbrengt in diverse branches. Datawetenschappers zijn in staat om, op basis van een uitgebreide analyse van een extensieve dataset, te voorspellen wat mensen beweegt om een actie te ondernemen.

Het campagneteam van Obama bestond in 2012 uit liefst 50 datawetenschappers en zij hebben zich vooral bezig gehouden met ‘Persuasion Modelling’, het verfijnen van alle communicatie zodat de juiste mensen werden bereikt om Obama voor een tweede termijn in het Witte Huis te krijgen.

In onderstaande video interviewt Mike Gualtieri van Forrester de auteur Eric Siegel. Laatsgenoemde is schrijver van het boek ‘Predicitive Analytics’ en schrijft daarin onder andere over ‘Persuasion Modelling’, ook wel ‘Uplift Modelling’ genoemd.

Heb je interesse om meer te lezen rondom de slimme campagne van Obama? Er is genoeg te vinden, maar dit artikel op MIT Technology Review is een heel fijn startpunt.