IDC: ‘De markt voor wearables groeit vooral dankzij volwaardige smartwatches’

Smartwatches en andere uitgebreide wearables worden steeds populairder. Dat zegt marktonderzoeker IDC op basis van eigen onderzoek. “Jarenlang waren eenvoudige wearables de toegangspoort tot een smartwatch”, zegt een onderzoeker van het bedrijf. “Nu zijn we op een punt beland waar merken en klanten liever kiezen voor een volwaardig apparaat.”

De totale markt voor wearables groeide volgens IDC met 10 procent. In het tweede kwartaal van 2017 werden 26,3 miljoen smartwatches, fitnesstrackers en andere wearables verkocht. Simpele wearables, waarop geen apps van derden geïnstalleerd kunnen worden, hadden volgens de marktonderzoeker voor het eerst te maken met krimp.

Van eenvoudige wearables werd het afgelopen kwartaal namelijk 1 procent minder verkocht dan in het tweede kwartaal van 2016. Smartwatches hadden te maken met een groei van ruim 60 procent. Dat komt volgens IDC vooral door de populariteit van fitness- en mode-enthousiastelingen.

Merken

De Chinese fabrikant Xiaomi verkocht het afgelopen kwartaal de meeste wearables: 3,5 miljoen. Het bedrijf werd op de voet gevolgd door Apple en Fitbit. Zij verkochten beide 3,4 miljoen wearables.  Samen hadden de drie bedrijven bijna 40 procent van de markt in handen.

De top vijf wordt verder gevuld door Garmin (1,4 miljoen verkochte exemplaren) en Fossil (1 miljoen). Zij zijn samen goed voor bijna 10 procent van de markt. De vijf grootste merken hebben samen ongeveer de helft van de markt in handen.

Dat Fossil nu in de top vijf staat, is volgens IDC vooral te danken aan de overname van Misfit, eind 2015.