Vandaag schreven we al over Yahoo’s eigen streamingdienst en Google’s Android TV. Daar houdt het niet mee op want er is meer nieuws op televisiegebied. Namelijk WebTuner, de startup uit Redmond, Washington die claimt de meest innovatieve manier van televisiekijken te hebben uitgevonden. WebTuner zal deze week gepresenteerd worden op de National Association of Broadcasters conferentie in Las Vegas.
Het bedrijf heeft de afgelopen vijf jaar onder de radar geopereerd maar heeft in die tijd verre van stilgezeten; WebTuner heeft namelijk wel 137 patenten aangevraagd. Volgens CEO Bernee Strom zal binnenkort het “end-to-end broadband television platform”, waar al die patenten voor nodig zijn, gelanceerd worden.
De technologie bevat ondermeer een TV-gids die niet overlapt met de content op het scherm, een nieuwe zoekfunctie die content aan elkaar linkt zodat gebruikers eenvoudig series of acteurs kunnen vinden en een systeem dat het publiek meet zodat “highly targeted transaction enabled ads” kunnen worden gebruikt. Het grote verschil tussen WebTuner en andere settopboxen is volgens Strom echter de mogelijkheid om live televisie te kijken:
You can watch all of the world’s content, and by that I mean live, (video on demand), the Internet services, new content, like if Stanford streamed courses,” said Strom. “We can stream ethnic channels from anywhere in the world, because we narrowcast, and don’t broadcast, we can offer unlimited numbers of channels.
Volgens Strom bestaat WebTuner uit een hardware en software systeem dat is vormgegeven om de manier te veranderen waarop mensen televisie kijken. Ze beschrijft het apparaatje als een zogenaamde “plug-in computer” die een stuk krachtiger is dan Google Chromecast, voornamelijk door het live element.
Het probleem is echter dat de grote omroepen niet zitten te wachten op een live streamingdienst. Zo zijn er al rechtspraken aangespannen tegen startup Ivi.tv en Aereo. Volgens Strom werkt WebTuner juist samen met deze omroepen en kabelmaatschappijen om zo te passen binnen het: “existing economic ecosystem of television because content is king,” zegt Strom, “we are more like Comcast or DirecTV, than we are like Aereo.”
“We decided, rather than totally disrupt everything and bring everything into a shambles, we are a way for the current industry to evolve into the new technology.” Telecombedrijven en kabelmaatschappijen zouden mogelijke partners van WebTuner zijn.
Het WebTuner apparaatje gaat in de HDMI poort van een televisie en communiceert met een afstandsbediening met zeven knoppen. Het apparaatje is draadloos en daardoor makkelijk mee te nemen. Verder is het de bedoeling dat gebruikers ook zonder verbinding programma’s kunnen kijken.
De prijs is nog niet vastgesteld maar volgens Strom zal de prijs hoger zijn dan de Chromecast – vanwege de high-end technologieën die in het apparaatje verwerkt zouden zitten – maar goedkoper dan een settopbox. Naar verwachting is WebTuner eind deze zomer beschikbaar voor consumenten.
Strom lijkt niet bang te zijn voor de competitie op de televisiemarkt. “The way we decided to crack that — since we don’t have the marketing savvy or wherewithal of those giants, as you know — is to partner, including some very large partners who have a lot of clout, a lot of customers and content, so we don’t have to worry about that. We are an enabler of the industry.” WebTuner heeft tot nu toe twaalf miljoen dollar opgehaald van financierders en is van plan om dat naar twintig miljoen te brengen met de Series A ronde.
Zou deze startup wel de belofte tot innovatie waar kunnen maken of gaat WebTuner net zo floppen als Google TV?