World Economic Forum: ‘Facebook en Twitter moeten meer doen om nepnieuws tegen te gaan’

Facebook

Techbedrijven zoals Facebook en Twitter moeten meer doen om extremisme en de verspreiding van nepnieuws tegen te gaan. Dat schrijft de non-profitorganisatie World Economic Forum in een rapport dat vandaag verschijnt, schrijft Reuters.

Het World Economic Forum roept techbedrijven op om meer actie te ondernemen om overheidsbemoeienis te voorkomen. De organisatie is bang dat overheidsmaatregelen de vrijheid van meningsuiting beperken. Door zelf actie te ondernemen, kunnen de techbedrijven dit volgens voorkomen.

Techbedrijven moeten volgens het World Economic Forum beter onderzoeken hoe hun producten misbruikt kunnen worden. Daarmee doelt de organisatie bijvoorbeeld op het advertentie-systeem van Facebook. In dit systeem komt geen mens aan te pas: bedrijven kunnen geheel geautomatiseerd advertenties inkopen. Het World Economic Forum vindt dat er meer menselijke controle moet plaatsvinden.

Getuigen

Facebook, Twitter en Google getuigen deze week voor het Amerikaans Congres. De bedrijven moeten verantwoordelijkheid afleggen over de vermoedelijke Russische bemoeienis met de Amerikaanse presidentsverkiezingen. Het Amerikaans Congres denkt dat de bedrijven een cruciale rol hebben gespeeld in de verspreiding van nepnieuws en politieke misinformatie.

Begin deze maand overhandigde Facebook 3.000 advertenties aan het Amerikaans Congres. Die advertenties zijn vermoedelijk door Russen gekocht om de Amerikaanse verkiezingen te beïnvloeden. The Washington Post onthulde later dat ook Google sterke aanwijzingen heeft dat op zijn platformen ‘Russische advertenties’ zijn gekocht.

Vorige week besloot Twitter dat de Russische media RT (voormalig Russia Today) en Sputnik niet langer op het platform mogen adverteren. Twitter zegt dat de bedrijven namens de Russische overheid hebben geprobeerd om de Amerikaanse verkiezingen te beïnvloeden.