Video is een belangrijk medium, maar voor YouTube mogelijk niet meer genoeg. Het platform van Google start volgens VentureBeat namelijk een nieuwe feature genaamd Backstage. Hier kun je foto’s, polls, links, tekst en video’s delen met je volgers.
Backstage moet naast de Home- en Videos-pagina’s binnen de individuele kanalen gaan leven. Ieder bericht komt in omgekeerd chronologische volgorde op de pagina en verschijnt in de tijdlijn en notificaties van je volgers. Daarmee lijkt het videoplatform de concurrentie met Facebook en Twitter aan te gaan, die hun sociale medium juist verder uitbreiden met video.
Backstage geeft je overigens niet alleen de mogelijkheid om een nieuw soort content te delen op YouTube, maar je kunt ook je video’s met anderen delen. Uiteindelijk moeten hier twee varianten van komen: YouTube-video’s en Backstage-video’s. Zo wordt het delen van een filmpje mogelijk nog net iets intiemer, namelijk doordat je het alleen met je volgers deelt.
Je volgers moeten ook op jou kunnen gaan reageren via Backstage, waardoor je meer interactie krijgt. Dit reageren kan via foto’s, video’s en andere soorten reacties die het bedrijf “rich replies” noemt.
Sociaal medium
Met Backstage slaat YouTube een geheel nieuwe weg in. Waar ze lange tijd het enige grote videoplatform waren, gaan gebruikers (en zeker media) nu naar Twitter en Facebook om een betere interactie met hun publiek op te bouwen. Door deze mogelijkheid ook op YouTube in te bouwen, hoopt YouTube het tij te keren.
Bovendien kan de feature de traditionele communicatie tussen zender en ontvanger, waarbij alleen de zender iets kan zeggen, volledig omgooien. Toch blijft video’s kijken wel de voornaamste functie van YouTube, maar Backstage geeft het de mogelijkheid om er een goede plek van te maken om over die video’s te praten. Overigens verwacht YouTube niet dat haar gebruikers andere diensten als Facebook en Twitter verlaten. De bedoeling is dat je je berichten straks ook op andere platformen kunt delen.
Backstage zou aan het einde van het jaar beschikbaar worden, mogelijk zelfs deze herfst al. De kans is groot dat in eerste instantie alleen populaire YouTube-accounts toegang hebben tot de feature, met slechts een beperkt aantal functies. Google heeft tot nu toe geweigerd een reactie te geven.