Hoe zorg je er voor dat kinderen hun bord leeg eten? En hoe krijg je ze zover dat ze dingen leren eten die ze nog niet lusten? Vanuit die vragen kwam het Argentijnse bedrijf Wunderman met het idee om gamification toe te passen op het eten voor kinderen. Ze bedachten de Yumit.
De Yumit bestaat uit een dienblad met een bord en bestek. Doordat er een weegschaal zit ingebouwd in het dienblad, kan de Yumit continu wegen hoeveel eten er nog op het bord ligt. Via gekleurde LED-jes in het dienblad krijgen kinderen directe feedback van hoe ver ze zijn met eten.
Maar LED-jes zijn misschien net niet genoeg om kinderen te overtuigen, dus hebben de makers het idee opgevat om goed eten te belonen met punten. En die punten zouden dan weer gebruikt kunnen worden in games, zoals je nu al vaakt muntjes hebt om upgrades te kopen in freemium spelletjes. Hiermee worden kinderen dus beloond voor hun goede eetgedrag. De Yumit krijgt een API om hem te koppelen aan games.
De bedenker, Rodrigo Gorosterrazu, vertelde aan Wired dat hij ook even heeft nagedacht om kinderen te straffen als ze hun bord niet leegeten, maar beloning is een veel effectiever middel dan straffen.
Naast het gamification-element verzamelt de Yumit ook nog eens interessante data, die is uit te lezen via de bijbehorende app. Gorosterrazu vertelt daarover tegen Wired:
“Ouders kunnen bijvoorbeeld zien hoe lang kinderen er over doen op een hap eten weg te krijgen, door de tijd tussen happen te meten. Evenals hoe lang kinderen erover doen om een hele maaltijd te eten en hoeveel gram eten ze in totaal binnenkrijgen.”
De Yumit is voorlopig nog niet op de markt. De bedenker twijfelt nog of hij een zijn product via een incubator of crowdfunding gaat financieren.