Een nieuwe zakelijke nieuwssite NRC Q zal vanaf vandaag open worden gesteld voor het grote – zakelijke – publiek in Nederland. NRC Media, uitgever van NRC Handelsblad, nrc.next en NRC Reader, introduceert dit nieuwe digitale initiatief speciaal voor mensen in het bedrijfsleven. De afgelopen weken had slechts een kleine geselecteerd groep gebruikers toegang tot de website, maar vanaf bevindt NRC Q zich in publieke bèta. Hiermee willen NRC het lerende karakter van het medium onderstrepen.
De website introduceert zichzelf als: “een nieuwe site waar we vooruit kijken naar de zakenwereld en jouw carrière.” Bezoekers kunnen bijvoorbeeld precies zien welk bedrijf die dag met jaarcijfers komt, welke trends de moeite waard zijn om te volgen en wat de do’s en don’ts zijn voor een glansrijke carrière; eigenlijk alles wat je als zakenman of –vrouw wilt weten. Per maand kunnen gebruikers twintig artikelen gratis lezen, een volledig abonnement kost 3,50 euro per week.
NRC Q richt zich op mensen uit het bedrijfsleven met haast; ambitieuze mensen van 25 tot 49 jaar die non-stop online zijn en ook op zakelijk gebied op de hoogte willen blijven van belangrijk nieuws maar geen tijd hebben om iedere dag uitgebreid de krant door te nemen.
Elke ochtend verschijnt er om half zes een NRC Q e-mailnieuwsbrief waar iedereen zich gratis voor in kan schrijven. Hierin zijn de belangrijkste nieuwtjes op een rijtje gezet door NRC-correspondenten wereldwijd. In de loop van de dag verschijnen er updates en infographics op de website, en andere relevante content.
Op het platform werkt NRC Q nauw samen met business partners, waarvoor dan ook speciale commerciële posities binnen de website zijn gecreëerd. NRC Media biedt maximaal zes organisaties de gelegenheid om business partner te worden van Q, hiervan is Delta Lloyd de eerste die zich heeft aangesloten.
De focus voor deze manier van adverteren ligt op het delen van content, door middel van zogenaamde native advertising. Niet alleen op de website van NRC Q, maar ook in andere titels van NRC Media mogen de nieuwe business partners zoals Delta Lloyd content verspreiden. Martijn Standaart, Commercieel Directeur NRC Media, vertelt:
Wij merken dat onze klanten goede inhoudelijke content hebben, wij kunnen deze ontsluiten, passen de content aan naar de ‘tone of voice’ van NRC Q en bieden deze op een relevante manier aan de doelgroep aan. Naast de proposities voor business partners bieden we ook reguliere adverteerders mogelijkheden binnen NRC Q. We werken bij NRC Q met grote formaten die responsive zijn. Door het responsive maken van alle uitingen zullen bezoekers altijd een passende advertentie te zien krijgen die past bij de inhoud en het device waarop de inhoud wordt bekeken.Bekijk de website hier zelf
We zien hoe traditionele media op zoek zijn naar nieuwe manieren om publiek aan zich te binden in dit moderne, digitale en vooral snelle tijdperk. Nog maar weinig mensen hebben tijd om ’s ochtends de hele krant door te nemen, en bovendien heeft het nieuws zich ondertussen al lang verspreid via online media. Net als Blendle lijkt NRC Media met NRC Q in te willen spelen op deze ontwikkelingen. Op een digitale en moderne manier proberen ze een nieuwe doelgroep aan zich te binden, in dit geval de drukke, zakelijke niet-krantenlezers.