Vanaf deze maand kunnen gebruikers van Uber in het Amerikaanse Pittsburgh zelfrijdende auto’s gebruiken om ergens te komen. Dat meldt Bloomberg. De auto’s roep je net als alle andere Uber-voertuigen op via je smartphone. Een mijlpaal, want nog geen enkel ander bedrijf heeft dit voor elkaar gekregen.
De auto’s in de vloot zijn speciale Volvo XC90’s, met diverse sensoren die camera’s, lasers, radar en GPS gebruiken bij het rijden. Aan het einde van het jaar moeten er honderd Volvo’s in de vloot zitten, tot nu toe zijn er slechts een handvol geleverd.
Uber en Volvo hebben sinds dit jaar een samenwerking waarin ze 300 miljoen dollar besteden om een volledig autonome auto te maken die in 2021 klaar is om de weg op te gaan. Maar Uber wil ook met andere fabrikanten samen gaan werken om meer ontwikkelaars in het team te krijgen.
Otto
In juli heeft Uber het bedrijf Otto opgekocht, een startup dat zelfrijdende trucks maakt, zo is vandaag bekend geworden. Binnen die startup werken een aantal mensen die eerder bij grote techbedrijven – onder meer Google, Apple en Tesla – werkten om autonome auto’s op de markt te brengen. Otto heeft een kit gemaakt waarmee grote trucks zichzelf kunnen besturen op de snelweg, waardoor de bestuurder even een dutje kan doen in de cabine. Het systeem wordt nu getest op snelwegen rondom San Francisco. Delen van die technologie wordt ook bij Uber gebruikt.
Maar in tegenstelling tot Google en Tesla, wil Uber geen massaproductie van haar auto’s doen. Zij willen juist deals sluiten met fabrikanten en kits maken voor andere modellen. Otto kan daar bij helpen, aangezien ze zelf een laserdetectie maken die in veel zelfrijdende auto’s gebruikt worden.
Testen in Pittsburgh
In Pittsburgh kunnen klanten vanaf eind deze maand via de app van Uber een auto opvragen. De zelfrijdende auto’s worden willekeurig onder de klanten verdeeld. Voorlopig zijn deze ritjes gratis, maar later moeten de prijzen zo laag worden dat het goedkoper wordt om Uber’s oplossing goedkoper wordt dan een eigen auto.
Tijdens het testen zit er nog altijd iemand achter het stuur. Mocht er iets gebeuren, dan kan hij direct ingrijpen. Naast hem zit een co-piloot die notities maakt op een laptop. Alles wordt bovendien ook opgenomen door camera’s binnen en buiten de auto, zodat eventuele fouten opgelost kunnen worden. Achterin de auto zit een tablet, die gebruikers vertelt dat ze in een autonome auto zitten en uitlegt wat er gebeurt.