Twitter en Facebook richten zich steeds meer op het brengen van het laatste nieuws, maar zien ook de gebruikers van de sociale media ze als serieuze nieuwsbronnen? Ja, zo suggereert een onderzoek van het Pew Research Center.
Daaruit blijkt namelijk dat meer dan de helft van alle Facebook- en Twitter-gebruikers nieuws leest via de sociale netwerken. Het gaat daarbij volgens Pew niet alleen om jongeren: mensen van alle leeftijden, geslachten en afkomsten gebruiken sociale media vaker voor nieuws. Dat betekent niet dat ze gemiddeld langer op de websites actief zijn, concludeert Pew. We besteden simpelweg meer tijd aan nieuws en minder tijd aan andere zaken.
Facebook en Twitter zetten steeds meer in op het brengen van actualiteiten. Zo is Facebook dit jaar begonnen met Instant Articles en ging Twitter aan de slag met Periscope. Dat betekent overigens niet dat we niet meer zonder ze zouden kunnen, want uit hetzelfde onderzoek blijkt dat slechts 4 (Facebook) en 9 (Twitter) procent van de gebruikers de diensten onmisbaar vindt als het op nieuws aankomt. 60 procent noemt ze zelfs vervangbaar. Er is dus nog een lange weg te gaan voor Facebook en Twitter de rol van traditionele nieuwsmedia definitief kunnen overnemen.