Google maakte reclame voor Android Wear tijdens keynote van Apple

Wat te doen als je grootste rivaal een keynote aankondigt om een smartwatch te lanceren? Juist, dan toon je lef en laat je de wereld zien waarom jij de ‘beste’ bent. Google deed het en adverteerde met Android Wear tijdens de keynote van Apple gisteren.

Het bedrijf zag een mooie kans in de ontstane social buzz rondom de Apple Watch en besloot om de smartwatches met Android Wear maar weer eens stevig op de kaart te zetten onder de hashtag #NotTheSame. Hiermee refereerde Google aan de diversiteit van het aanbod van Android Wear watches.

Uit onderzoek bleek al dat de verkoop van smartwatches die draaien op Google’s besturingssysteem flink tegenvalt, dus Google is erbij gebaat dat de verkoop niet verder instort door de lancering van de Apple Watch. Volgens diverse analisten zou de lancering van de Apple Watch wel eens positief uit kunnen pakken voor de verkoop van Android Wear devices, zo meldt IBTimes.

Zo vestigde Google nog maar een keer alle aandacht op het ‘bredere’ assortiment dat Android Wear te bieden heeft op het gebied van smartwatches. Het bedrijf tapt uit een beduidend groter vat, omdat het bedrijven als Motorola, LG en Samsung heeft weten te strikken om Android Wear te gebruiken. Daarnaast werd vorige week bekend dat ook Huawei’s nieuwe paradepaardje draait op Google’s besturingssysteem. De Chinese fabrikant kondigde vorige week een smartwatch aan met een rond display, waardoor het lijkt op een luxueus klokje.

Waar consumenten bij de Apple Watch vastzitten aan een rechthoekige vorm, biedt Android Wear smartwatches met meerdere vormen aan. Daarnaast kun je de Apple Watch alleen gebruiken in combinatie met een iPhone, terwijl Google’s besturingssysteem samenwerkt met meerdere merken die op Android draaien en waarbij de smartwatches steeds minder afhankelijk worden van een smartphone.

De toekomst zal uitwijzen of Apple, net zoals het bij de smartphones heeft gedaan, de markt gaat domineren.