Google Shopping Insights geeft inzicht in lokale productinteresse

Terwijl Google veel aandacht kreeg voor Frightgeist waarmee het aan de hand van zoekgedrag stijlvol laat zien welke Halloween-kostuums in welke steden het populairst zijn, lanceerde het afgelopen week ook een serieuzere toepassing van deze data in de vorm van een nieuwe bètadienst: Shopping Insights. Deze nieuwe tool onder de Think With Google-vlag toont de populariteit van duizenden producten op elke locatie in de VS. En dat uiteraard middels fraaie interactieve heatmaps.

Omdat het aantal zoekopdrachten een indicatie is van koopgedrag, is de functie bedoeld om retailers te helpen bij de promotie en distributie van hun producten. Een mooi voorbeeld dat Google geeft is de Emoji-joggingbroek die eind vorig jaar op de een of andere manier trendy werd aan de oostkust van de VS, maar waar in Los Angeles of San Francisco niemand dood in gevonden wilde worden. In onderstaande video laten ze zien dat ook de keuze voor gaming consoles sterk verschilt per stad.

Door deze exacte locaties biedt Shopping Insights meer inzicht dan Google Trends. Ook is de nieuwe tool slimmer: het snapt dat verschillende zoektermen aan hetzelfde product kunnen refereren en telt de resultaten op, terwijl Google Trends puur het resultaat van die ene exacte zoekopdracht toont. Een opsplitsing per device is ook zichtbaar.

Er is nog geen voorspellende functie en het is nog niet mogelijk data te exporteren. Voor bedrijven die al zeer datagedreven werken met een centraal Data Management Platform is een koppeling hiermee vooralsnog dus niet mogelijk. Echt functioneel gebruik maken van deze data is nu dus vrij bewerkelijk, al zijn er zeker al waardevolle inzichten uit te halen. Google toont hiermee opnieuw de grote voordelen van het gebruik van (open) data bij het maken van bedrijfsbeslissingen.

Of en wanneer de tool ook Nederlandse search data gaat tonen, is nog onbekend.