De nieuwe startup Otto heeft ambitie: het bedrijfje wil vrachtwagens zelfrijdend maken, zonder dat fabrikanten daarvoor compleet nieuwe trucks op de markt hoeven te brengen. Dat doet het bedrijfje door een zogeheten ‘aftermarket kit’ op de markt te brengen, aldus The New York Times. Door deze kit in de vrachtwagen te hangen, is het voertuig al meteen autonoom.
Er zijn genoeg startups op het gebied van zelfrijdende auto’s, maar achter Otto schuilt flink wat talent. Zo was de medeoprichter bijvoorbeeld deel van het originele zelfrijdende autoteam binnen Google. Daarnaast werkte personeel eerder bij onder andere Apple en Tesla.
Een zelfrijdende auto is verdraaid lastig om te bouwen, dus het is bijzonder dat Otto denkt een bestaand voertuig makkelijk om te bouwen. Het geheim hierachter schuilt in de voertuigsoort. Omdat het bedrijf zich richt op vrachtwagens, hoeft het bedrijf zich voornamelijk zorgen te maken over snelwegen. Daar rijden deze trucks immers vooral over. Een menselijke chauffeur moet bij het Otto-systeem alsnog navigeren over de kleinere dorpsweggetjes.
Overigens is dit niet de enige startup die bestaande auto’s zelfrijdend wil maken. Het bedrijfje Comm.ai doet hetzelfde. Je weet wel, die autostartup van iPhone-hacker George ‘Geohot’ Hotz.