Beter goed gejat dan slecht bedacht. Instagram Stories, de van Snapchat gekopieerde functie waarbij foto’s na 24 uur verdwijnen, is nu al populairder dan Snapchat zelf. Volgens Instagram, dat eigendom is van Facebook, gebruiken 200 miljoen mensen per dag nu de functie. Snapchat maakte in aanloop naar zijn beursgang bekend dat het platform ‘slechts’ 158 dagelijks actieve gebruikers heeft.
In januari concludeerde TechCrunch al na eigen onderzoek dat Instagram succesvol gebruikers wegsnoept bij Snapchat. Instagram Stories werd in augustus 2016 geïntroduceerd. In januari maakte het bedrijf bekend dat 150 miljoen mensen de functie dagelijks gebruiken.
Facebook heeft de Stories-functie inmiddels geïntroduceerd op vrijwel elk sociaal medium dat het beheert. Facebook, Facebook Messenger, Instagram en WhatsApp hebben nu allemaal de Stories-functie van Snapchat gekopieerd. De reden daarvoor is simpel: het maakt Facebook niet uit op welk platform gebruikers hun ‘stories’ delen, als het maar niet op Snapchat is.
Nog meer kopiëren
Instagram maakte gisteren bovendien bekend nog een functie van Snapchat over te nemen: geofilters. In Snapchat zijn dat filters die door gebruikers alleen op bepaalde locaties gebruikt kunnen worden. Bedrijven kunnen die filters als advertentie gebruiken, maar steden kunnen ook hun eigen filter hebben.
Instagram krijgt nu onder de naam ‘geostickers’ dezelfde functie. De eerste stickers worden beschikbaar voor Londen, Madrid, Chicago en Tokio.