Dat het Facebook gelukt is om succes te behalen met het kopiëren van de Stories-functie van Snapchat in Instagram is duidelijk. De andere kopieën lijken op het eerste gezicht minder succesvol. In de Facebook-app zie ik, ondanks de prominente positie boven de News Feed, nooit een vriend een Story delen bijvoorbeeld.
Nu mag je bij dit soort dingen nooit afgaan op je eigen ervaringen, maar de afgelopen weken is er ook door veel andere techjournalisten geschreven over de doodse stilte op Facebook Stories. Maar ook als ik een keer bij WhatsApp check of er iemand een Status (zo heetten Stories daar) heeft gedeeld, zie ik altijd een leeg lijstje. Desondanks claimt Facebook dat het een succes is.
Groter dan Snapchat
Facebook zei bij de bekendmaking van de kwartaalcijfers gisteren dat er dagelijks 175 miljoen mensen gebruik maken van WhatsApp Status. Opvallend is dat volgens de laatste cijfers van Snapchat, die van de beursgang eerder dit jaar, de app slechts 158 miljoen dagelijkse gebruikers heeft. WhatsApp Status is dus groter dan Snapchat Stories.
200 miljoen dagelijkse gebruikers heeft. Dat zou betekenen dat WhatsApp Status bijna net zo populair is als Instagram Stories. Dat is moeilijk voor te stellen vanuit mijn Nederlandse perspectief. We zijn een echt WhatsApp-land, maar ik hoor nooit iemand over WhatsApp Status en zie er ook nooit iemand één delen. Dat terwijl dagelijks Instagram propvol Stories zit.
Drie weken geleden maakte Instagram bekend dat de dienstFacebook Stories lopen nog niet lekker in mijn tijdlijn #oorverdovendestilte #echoputututut pic.twitter.com/0u1roVPbRh
— Bjorn (@BjornFranke) April 3, 2017
Waarschijnlijk zijn er landen waar WhatsApp Status wel razend populair is, maar Facebook heeft geen details gegeven over de wereldwijde verspreiding. Ook over Facebook Stories en Messenger Day heeft Facebook bij de kwartaalcijfers geen details gegeven. Daaruit zou je voorzichtig kunnen concluderen dat die twee diensten inderdaad nog niet zo succesvol zijn.
De cijfers van WhatsApp Status geven echter wel aan, dat je niet te makkelijk conclusies mag trekken over het gebruik van de verschillende Snapchat-klonen van Facebook. Ook al lijkt het vanuit je eigen perspectief dat niemand een dienst gebruikt, kan hij dus toch relatief succesvol zijn.
Kwartaalcijfers
Met Facebook zelf gaat het trouwens prima. In het eerste kwartaal van dit jaar draaide het bedrijf 8 miljard dollar aan omzet, goed voor 3 miljard dollar winst, blijkt uit de cijfers. Da’s 76 procent meer dan een jaar geleden. Prima cijfers dus.
Ook het aantal Facebook-gebruikers blijft groeien. Het social netwerk groeide in een jaar tijd met 17 procent en kent nu 1,94 miljard mensen die Facebook maandelijks gebruiken. Daarmee heeft het bedrijf officieel meer dan een kwart van de wereldbevolking aan het Facebooken gekregen.