Quake Champions: De comeback van de arena shooter in esports?

Ward Geene
Ward Geene

Het shooter-genre is weer helemaal hot in esports. Kan de terugkeer van Quake bijdragen aan een nóg forsere groei?

Ieder jaar vindt in juni de E3 plaats in Los Angeles. Het hoogtepunt van het jaar voor veel gamers wereldwijd. Het moment waarop nieuwe games en consoles worden aangekondigd. Dit jaar konden we bijvoorbeeld genieten van nieuwe informatie over FIFA, Call of Duty, Assassin’s Creed, Super Mario en de nieuwe Xbox One X. 

Ward GeeneWard GeeneWekelijks neemt columnist Ward Geene ons aan de hand door de groeiende wereld van esports en gaming culture. Deze week: De terugkeer van shooters in esportsDe aandacht voor esports is al jaren minimaal tijdens de E3. Toch is de relatie tussen de E3 en esports bijzonder. Het was namelijk tijdens de E3 van 1997 dat het eerste esports-toernooi, Red Annihilation, werd gehouden met de game Quake. De winnaar van deze competitie, met in totaal 2000 deelnemers, ging naar huis met de Ferrari van een van de ontwikkelaars.

Dit jaar verschijnt er een nieuwe Quake. Quake Champions wordt free-to-play, gaat zich focussen op esports en mocht je nostalgische gevoelens hebben, dan kun je de game proberen dankzij de open beta. Toevalligerwijs werd Quake Champions dit jaar gespeeld in de nieuwe E3 Esports Zone. Esports en Quake zijn dus terug op de E3. Maar betekent dit ook de terugkeer van Quake en de arena shooter in esports? Ik hoop het wel.

Moeder der esports

Quake is de game waar het allemaal mee begon voor esports, maar de arena shooters Unreal Tournament en Quake zijn inmiddels van de troon gestoten door games als League of Legends en Dota 2. Met Quake Live bleef het genre de afgelopen jaren wel nog een beetje in leven als esport. Toch kon het type game niet mee in de groeispurt die League of Legends in 2011 inzette.

Shooters hadden het zwaar nadat de eerste esports-revolutie in 2008 in het Westen tot een abrupt einde kwam. Het waren daarna vooral de Real-Time Strategy (RTS) games WarCraft III en StarCraft: Broodwar die de boventoon voerde en populair waren in het esports-minnend Zuid-Korea. Het is dan ook niet gek dat dit genre in 2010 de nieuwe en huidige esports-revolutie met de release van StarCraft II in gang zette.

Quake is de game waar het allemaal mee begon voor esports Op haar beurt werd het RTS-genre van esports-troon gestoten door het MOBA-genre met games als League of Legends en Dota 2. Het moment waarop esports pas echt explodeerde. Het zijn de games die vandaag de dag nog steeds de kopgroep vormen, maar die op hun beurt ook weer te maken hebben met hevige concurrentie. Want hoewel League of Legends wereldwijd nog steeds de grootste esports is, klopt oudgediende Counter-Strike hard op de deur om voor de populariteitsprijs.

De terugkeer van de shooter

Tijdens het vorige decennium waren in het Westen shooters populair als esport en naast Quake en Unreal Tournament was vooral Counter-Strike hier verantwoordelijk voor. Een titel die met een nieuwe editie van de game, CSGO, sinds een paar jaar weer volledig op de kaart staat. En daarmee ook de shooter als esport.

Het shooter-genre is weer helemaal hot in esports Want hoewel shooters vijftien jaar geleden domineerden in het Westen, was het de afgelopen jaren nog maar de vraag of het MOBA-genre ooit aan populariteit zou inleveren. Of het Counter-Strike zou lukken om na jaren afwezigheid weer tot de top van de esports-titels te behoren. Dat is meer dan gelukt. CSGO heeft bewezen dat de populariteit van esports niet synoniem staat aan de populariteit van de MOBA. De game stoomde snel op naar de top 3 esports. Mede dankzij een basis van de community die door de jaren heen altijd actief is gebleven.

Het shooter-genre is dankzij CSGO weer helemaal hot in esports. En dat slaat niet alleen op CSGO. De game waarvan veel mensen op het gebied van esports veel verwachten voor de toekomst is namelijk ook een shooter: Overwatch. Het moge duidelijk zijn: de shooter is begonnen aan een comeback in esports.

Er is ruimte voor Quake Champions

Voor Quake Champions ligt de komende jaren de zware taak om een poging te doen om de comeback van Counter-Strike te evenaren. Een haast onmogelijke opgave. Maar ik zie goede kansen. Quake kan zich geen betere omstandigheden wensen om terug te keren op het speelveld nu de shooter weer aan populariteit aan het winnen is.

De concurrentie op de esports-markt is op dit moment moordend, maar shooters als CSGO en Overwatch worden in een team gespeeld. Er is dus nog ruimte voor een game als Quake waarin je één tegen één speelt in de zogenaamde Duel Mode. Wil je meedoen aan competities? Dan hoeft je niet eerste vier teamgenoten te zoeken waarmee je goed overweg kan. Dat maakt het iets makkelijker om een goed basis van actieve spelers op te bouwen.

De gameplay van Quake maakt het ook een ‘pure’ esport. Daarmee bedoel ik dat alles afhankelijk is van je eigen vaardigheden als oog-handcoördinatie en spelinzicht. Niet of de computergestuurde scheidsrechter wel of niet fluit of dat de keeper die bal wel of niet uit het doel weet te houden. Het is een man-tegen-man-gevecht waarbij de spanning op ieder moment om te snijden is en je overgeleverd bent aan jezelf als speler en niets anders.

Quake Champions als esport

In de Duel Mode van Quake Champions kiest iedere speler drie verschillende champions. Deze hebben allemaal een unieke vaardigheid, maar ook de statistieken verschillen. De ene champion is sneller, de andere heeft meer leven. Gaat een van je champions dood, dan heb je er nog twee over. Zijn ze allemaal dood, dan verliest je een ronde. Een subtiele variatie die Quake interessanter maakt om naar te kijken dan de originele game uit 1997.

Wat hetzelfde is gebleven is dat je niet zoals in Call of Duty gelijk begint met een wapen naar keuze. Of dat je deze kan kopen zoals bij Counter-Strike. In Quake moet je wapens en upgrades, die verspreid liggen in de arena, eerst oprapen. Dat betekent dat je als speler moet weten waar de wapens en upgrades liggen en vooral ook hoe lang het duurt voordat upgrades terugkeren.

Quake draait daarom om het controleren van de arena. Zorgen dat jij de belangrijke upgrades kunt pakken en voorkomt dat je tegenstander dit doet. Dat je niet alleen continue in beweging blijft, maar dat je ook strategisch je tegenstander in lastige situaties probeert te maneuvreren. Een genot om naar te kijken. Een game waar altijd spanning is en gameplay die alles heeft om kijkers continue op het puntje van hun stoel te houden.

De comeback van Quake

Quake heeft in mijn ogen de potentie om de komende jaren een comeback te maken en wederom een succesvolle esport te worden. Nu Quake Champions free-to-play is, en daarmee gratis de downloaden, kan iedereen de game uitproberen. Er is geen drempel om te testen of jij bijvoorbeeld een goede kans maakt op die prijzenpot van 1 miljoen van het wereldkampioenschap dat deze week werd aangekondigd.

Een shooter hoef je niet aan mensen uit te leggen, ze weten waar ze naar kijken Een shooter hoef je niet aan mensen uit te leggen zoals dat wel moet bij League of Legends. Iemand neerschieten begrijpt iedereen en dat maakt een shooter als Quake, naast een game als FIFA, erg toegankelijk voor het main stream publiek dat op dit moment interesse toont in esports. Daarnaast zijn veel mensen tussen de dertig en vijftig opgegroeid met Quake en Unreal Tournament. Ze weten waar ze naar kijken.

De shooter is weer populair als esport. Veel mensen kennen Quake en kunnen de game gratis oppakken als ze dat willen. De actie is bloedstollend en houdt het publiek op het puntje van hun stoel. Quake Champions heeft daarmee alles in zich om de arena shooter weer populair te maken als esport. Nu nog een grote, competitieve community opbouwen en de oude opnieuw activeren.

Ik ben in ieder geval al om… al speelde ik vroeger liever Unreal Tournament.