Ook EasyJet wil naar nul emissie toe en komt in 2018 met ‘technische mijlpalen’

EasyJet komt in 2018 met een aantal ‘technische mijlpalen’, aldus de vliegmaatschappij. In het voorjaar breidt het de vloot uit van 280 naar 300 toestellen, ook wil EasyJet verduurzamen. In juli gaat de budgetvlieger met het model A321 Neo de lucht in. Dit is een recent type airbus dat zuiniger is dan zijn voorgangers. Daarnaast bouwt het bedrijf aan een elektrisch vliegtuig, die moet komend jaar een eerste vlucht gaan maken.

Samen met het Amerikaanse bedrijf Wright Electric bouwt EasyJet aan een elektrisch vliegtuig. Een klein toestel met negen zitplaatsen moet komend jaar een eerste vlucht gaan maken. In een promofilmpje doet Wright Electric de achterliggende techniek uit de doeken.

Maakt EasyJet het verschil?

Vliegverkeer is enorm vervuilend. Met het nieuwe Airbus type A321 Neo zegt EasyJet 15 % brandstof en CO2 uitstoot te besparen. CEO Johan Lundgren zegt te willen “werken aan een toekomst zonder vliegtuigbrandstof”. De vraag is of de besparing door de nieuwe Airbus opweegt tegen de groei van de vloot en dus meer vluchten. De vliegmaatschappij is zich in ieder geval aan het voorbereiden op de aankomende Europese afspraken over extra belasting op CO2 uitstoot. De eerste onderhandelingen over de klimaatdoelen van Parijs staan voor 2019 gepland.