In februari werd al een grote verandering in het design van Twitter aangekondigd. Waar op dat moment de update nog slechts werd getest door een handjevol gebruikers, kondigde Twitter vandaag aan het nieuwe design in de komende weken wereldwijd uit te gaan rollen.
In de update van Twitter speelt beeld een belangrijke rol. Met een grotere profielfoto, een uitgebreidere biografie en een pagina brede achtergrond wordt het nieuwe design door velen vergeleken met dat van Facebook. Niet zo gek, zelfs gebruikersfoto’s van vrienden worden net als in het Facebook design in tegelvorm weergeven aan de linkerzijde van de pagina.
Een andere verandering betreft een aanpassing in de grootte van het lettertype van Tweets. Vanaf nu is deze afhankelijk van de populariteit van het betreffende bericht. Je gekste, opvallende uitspraken zullen hierdoor nog sterker worden onderstreept in je Twitter feed.
Ook kunnen gebruikers één tweet kiezen die permanent bovenaan hun pagina zichtbaar blijft staan. Deze zou op deze manier fungeren als een soort persoonlijke status of alternatieve manier om je zelf mee te presenteren. Als laatste wordt het filteren van tweets na de update ook een mogelijkheid; wanneer je vanaf nu een profiel bezoekt kun je kiezen om alleen normale tweets, tweets met foto’s en video’s, of tweets met de reacties van anderen te selecteren.
Het herdesign van Twitter lijkt een uiterste poging te zijn om de dienst aantrekkelijker te maken voor een groter publiek én voor adverteerders. Het bedrijf kampt namelijk al een tijdje met tegenvallende cijfers waaronder een afnemende gebruikersgroei.
Of deze poging zal helpen is echter wel de vraag. Enerzijds maakt het nieuwe design Twitter misschien aantrekkelijker en vertrouwder voor Facebook gebruikers die nog niet actief zijn op het platform. Anderzijds voelt de huidige userbase van Twitter zich vaak juist níet thuis op Facebook; zij hebben bewust gekozen voor het onderscheidende karakter van Twitter, waar nu een einde aan lijkt te komen.