Uit een bericht van de Wall Street Journal blijkt dat Google de dronefabrikant Titan Aerospace heeft overgenomen voor een nog onbekend bedrag. De startup uit New Mexico is geen onbekende; eerder al toonde Facebook grote interesse in de dronemakers, maar uiteindelijk koos het bedrijf voor een Britse concurrent: Ascenta.
Al langer is bekend dat beide tech-giganten zeer geïnteresseerd zijn in vliegende communicatie-apparatuur. Facebook zou willen werken met drones op zonne-energie om de hele wereld te kunnen voorzien van internet, terwijl Google met zijn Project Loon een Wifi-netwerk probeert te maken voor landelijke en slecht bereikbare gebieden door middel van grote ballonnen.
Het team van Titan, dat slechts bestaat uit zo’n twintig man, zal nauw gaan samenwerken met Google’s ballonnen project. Daarnaast zal de kennis van Titan van pas komen bij Makani, een ander project van Google waarbij een vliegende windturbine wordt gebruikt om energie op te wekken. Een woordvoerder van Google bevestigde de aankoop van het bedrijf en vertelt:
It’s still early days, but atmospheric satellites could help bring internet access to millions of people, and help solve other problems, including disaster relief and environmental damage like deforestation. It’s why we’re so excited to welcome Titan Aerospace to the Google family.
Titan is gespecialiseerd in het ontwikkelen van drones op zonne-energie. Naast antennes voor bel- en dataverkeer bevatten de onbemande vliegtuigen van het bedrijf ook weersensoren en camera’s die livebeelden op hoge resolutie door kunnen sturen. Deze functies zouden van pas kunnen komen voor Google Maps.
Met de aankoop van Google lijkt de strijd tussen de twee tech-giganten onverminderd door te gaan. Waar er voorheen nog een duidelijk onderscheid leek te zijn tussen de ballonnen van Google en de drones van Facebook, lijken de twee nu steeds meer op het zelfde niveau met elkaar te gaan concurreren. Wie zal er uiteindelijk gaan domineren in het luchtruim?