Facebook gaat de komende tijd zijn ‘grote blauwe app’ meer en meer ‘ontbundelen’. Dat zegt CEO Mark Zuckerberg in een interview met The New York Times. Het is de bedoeling dat het sociale netwerk minder een massaproduct wordt, en weer meer een niche rondom een kleine groep mensen of interesses wordt.
Dat is goed nieuws voor de gebruikers die de afgelopen jaren honderden contacten verzamelden op Facebook en inmiddels het gevoel hebben dat de dienst een plek is geworden waar iedereen die ze ooit in hun level ontmoet hebben samenkomt. Oud-klasgenoten, (ex-) collega’s, familie, vrienden, zakenrelaties, merken: De omvang van je sociale netwerk zorgt er voor dat steeds meer mensen Facebook links laten liggen omdat ze niet meer weten tegen wie ze er praten.
Dat moet veranderen volgens Zuckerberg, en daarom wordt het makkelijker om contacten te negeren, ontvolgen en ontvrienden. Daarnaast gaat het bedrijf verschillende apps naast elkaar voeren die elk een eigen specifieke mogelijkheid voor sociale interactie bieden: Facebook, Instagram, Facebook Messenger, Whatsapp, Search, Home en Paper.
Waar Messenger en Whatsapp je helpen om makkelijk te chatten met je vrienden, blijft Instagram de plek om je foto’s te delen. Het is dus nadrukkelijk niet de bedoeling om al die diensten te gaan bundelen binnen de huidige Facebook app, zegt Zuckerberg. Zo werd de Messenger functionaliteit vorige week uit de Facebook app gehaald en gelanceerd als standalone app. “Sommige mensen zullen juist enkel behoefte hebben aan de mogelijkheden van een dienst als Messenger of Instagram, en niet aan ‘het complete Facebook’.”
Volgens de CEO zijn er strategisch nu drie pijlers binnen Facebook: Het grote sociale netwerk met al zijn uitgebreide mogelijkheden, de ‘volwassen’ publiekssuccessen Instagram, Whatsapp, Messenger en Search, en de low profile ‘experiment apps’ zoals Facebook Home en Paper.
Dat experimentele stempel is belangrijk om te vernoemen, zegt Zuckerberg, omdat hij niet verwacht dat beide apps op korte termijn net zo’n succes gaan worden als bijvoorbeeld een Instagram. Zeker niet in termen van downloads. Maar het geeft Facebook ruimte om te testen op welke wijze sociale content ook kan worden aangeboden aan zijn gebruikers, en wat wel of niet werkt.
Meer is dus minder, en Facebook zal er de komende tijd alles aan doen om ons weer het gevoel te geven dat we er op een intieme manier met onze goede vrienden kunnen communiceren, in plaats van dat we ons verloren voelen in een veel te groot gegroeide metropool.
Zo werd het in december al makkelijker om mensen en merken te ontvolgen vanaf je tijdlijn, worden spammy meme foto’s sinds kort geblokkeerd en worden de algoritmes die bepalen van welke vrienden je berichten ziet steeds verder geoptimaliseerd. Nog even en we voelen ons er weer thuis.