De populaire muziekstreamingdienst Spotify heeft de afgelopen vier maanden in Groot-Britannië meer dan één miljoen actieve leden mogen verwelkomen. Het begint nu echt een nek-aan-nek race te worden tussen iTunes en Spotify in de strijd om wie de grootste digitale muziek service in Europa zal zijn.
Spotify zou in sommige delen van Europa al meer inkomsten dan iTunes genereren, zegt Kevin Brown, hoofd platenlabels van Spotify: “given that download sales are declining and Spotify is growing rapidly, particularly in the UK, it is only a matter of time before Spotify is bigger than iTunes across Europe as a whole.” Een significant gedeelte van de miljoen nieuwe Britse gebruikers betaalt bovendien voor een abonnement en gebruikt dus niet de gratis versie met reclames.
Spotify maakte vorig jaar bekend op dat moment 24 miljoen actieve luisteraars te hebben met in totaal zes miljoen betalende gebruikers. Hoewel deze cijfers nog niet geüpdatet zijn, is de verwachting dat Spotify binnenkort tien miljoen betalende gebruikers zal hebben. De dienst verwacht dat de inkomsten alleen maar verder zullen stijgen omdat streaming steeds populairder wordt.
Hoewel Spotify vaak wordt vergeleken met de iTunes Store van Apple is er nog een andere grote concurrent in het spel. “I don’t see iTunes as our primary competitor – that’s YouTube.” zegt Brown, vervolgens uit hij kritiek op labels die hun albums van Spotify houden en wél excusive diensten met iTunes aangaan: “we’re still put in the same bucket as iTunes by some labels, whose music then appears on YouTube. That drives me nuts.”
Niet iedereen is echter blij met de snelle opkomst van Spotify. Artiesten maken zich namelijk zorgen over de verminderde inkomsten uit dit soort diensten. Een aankoop van een nummer via iTunes van 99 cent levert ongeveer 69 cent op voor de aandeelhouders. Via Spotify krijgen aandeelhouders echter een stuk minder. De aandeelhouders keren daarvan vervolgens weer een percentage aan de artiest uit.
Thom Yorke, van Radiohead, omschrijft Spotify dan ook als “the last desperate fart of a dying corpse. As musicians we need to fight the Spotify thing.” David Byrne, ook artiest, voegt daar aan toe: “in future, if artist have to relay almost exclusively on the income from these services, they’ll be out of work within a year.” Volgens Spotify is de dienst echter lucratiever dan iTunes omdat de artiesten over een langere periode inkomsten uitgekeerd krijgen. Elke keer als een nummer wordt afgespeeld worden er namelijk royalties uitgekeerd terwijl dat bij iTunes alleen bij de aanschaf van het nummer is.
De strijd tussen de twee diensten is dus in volle gang. Zoals het er nu naar uitziet zal Spotify binnenkort op nummer één staan in Europa. Het is nu afwachten of Apple inderdaad binnenkort met een on-demand service komt om daarmee weer de concurrentie met Spotify aan te kunnen gaan.