Dat Twitter hard werkt aan een herdefinitie van hun platform werd de afgelopen maanden al duidelijk. In hun zoektocht naar meer context rond de korte berichten lijkt er nu iets moois te bloeien tussen het sociale netwerk en locatiedienst Foursquare.
Twitter en Foursquare zullen in 2015 een samenwerkingsverband aangaan, waarbij Twitter de locatiedata van Foursquare zal gaan inzetten om tweets verder te verrijken. De samenwerking zou al bijna beklonken zijn, zo stelt een anonieme bron aan Business Insider.
Op dit moment is de locatiedata van Twitter nog erg beperkt. Op basis van GPS kan het platform zien waar mensen zich voor het eerst aanmelden voor de dienst en kan men automatisch de locatie in een biografie bijwerken. Er kan ook bij de tweets een grove schatting van de lokatie worden getoond.
Dat is te mager, zo zou de algehele mening binnen het bedrijf zijn en dus wordt er in 2015 fors geïnvesteerd in het uitbreiden van die kennis. Het gerucht van een samenwerking tussen beide bedrijven is echter opvallend, omdat Twitter recent nog een belangrijke speler uit het ‘ge0-team’ van Foursquare over wist te halen om bij hen te komen werken. Daarnaast is Twitter op hun eigen website ook nog eens op zoek naar 6 LBS-specialisten.
Zowel Foursquare als Twitter hebben geen reactie gegeven op het gerucht, maar laatstgenoemde wilde desgevraagd wel benadrukken dat de interesse in locatiedata op de burelen van Twitter wel bovengemiddeld hoog was.