2015: het jaar dat alle grootmachten zich op virtual reality storten

In de jaren ’90 toen virtual reality voor het eerst een echte opleving had, was Jeffrey Travis direct een groot fan. De ontwikkelaar en filmmaker kon niet wachten voordat hij voor het eerst een virtuele wereld kon verkennen. Maar toen het eenmaal zo ver was en Travis zijn eerst ervaring achter de rug had, droop hij teleurgesteld af:

Mijn eerste virtual reality ervaring was teleurstellend. De ‘graphics’ waren zo slecht dat ik geen idee had waar ik nou eigenlijk naar keek.

Nu, begin 2015, introduceert Travis zijn eigen VR product; Rocket Ace, een realistische ‘jetpack’ vlucht. De gebruiker heeft een Oculus Rift headset nodig en stapt vervolgens in een nylon ‘harnas’ om te ervaren hoe het is om als Superman door de lucht te vliegen.

Steeds meer bedrijven begeven zich op de markt van virtual reality. Zo heeft Samsung de Gear VR, is Sony bezig met het project ‘Morpheus‘ voor de PlayStation 4 en verkoopt Google ontwikkel ‘kits’ voor VR onder de naam Tango.
dom-samsung-gear-vr-01

Het belooft veel goeds voor de consument, nu juist deze grootmachten zich op de markt van virtual reality storten. De verwachting is dat de ontwikkeling zich verder doorzet en dat naarmate de tijd vordert de productieprijzen zullen dalen. De vraag is nu: wordt 2015 het jaar van virtual reality?