IKEA geeft toe dat ze té laat zijn ingesprongen op de kansen die het internet, en met name e-commerce, biedt. Dat liet één van de woordvoerders van het Scandinavische meubelbedrijf zich deze week ontvallen tijdens de presentatie van de jaarcijfers. Die vallen ietwat tegen: Ikea lijkt qua groei te stagneren en in te boeten op een groeiend aantal online retailers zoals Amazon die ook meubelen zijn gaan verkopen. “We zijn mogelijk te laat ingesprongen op de digitale revolutie”, zegt de directie nu.
Sinds ongeveer anderhalf jaar biedt IKEA de mogelijkheid om meubels via de website te bestellen en thuis te laten bezorgen. Daar betaal je als klant wel een flink bedrag aan verzendkosten voor: Prijzen voor het bezorgen van je meubels beginnen rond de €45. Dat zijn overigens dezelfde kosten die je ook betaalt wanneer je de spullen gewoon in de winkel koopt en thuis wil laten bezorgen. En dat is voor veel consumenten ‘niet meer van deze tijd’.
In een artikel in The New York Times zegt Peter Agnefjall, IKEA’s Chief Executive vandaag:
We weren’t one of the early adapters. But we’ve matured in our thinking about it. We realized this is not a trend, it’s a megashift.
IKEA heeft op dit moment 315 winkels in 27 landen. Volgens de presentatie van de jaarcijfers groeide de omzet in 2013-2014 maar een schamele 0,4%, in tegenstelling tot de 3% een jaar eerder. In 2012 was de groei nog 8%. De rek lijkt er uit en volgens het bedrijf heeft dat dus alles te maken met het te laat doorpakken op gebied van e-commerce.
Analisten verwachten dat de markt voor de online verkoop van meubels de komende jaren flink in de lift zit. In 2014 alleen al ging voor meer dan $10 miljard aan meubilair over de virtuele toonbank. “IKEA had daar al jaren geleden in moeten duiken” zegt een expert in het artikel op NYT vandaag.
Als reden gaf IKEA lange tijd op dat het meer dan genoeg business uit zijn fysieke winkels haalde. Toch werd ook daar de afgelopen jaren geconstateerd dat de consument steeds drukker bezet raakte en vaker koos voor de optie om aankopen thuis te laten leveren en zelfs in elkaar te laten zetten. En dat blijkt een behoorlijke verandering van mindset, voor het bedrijf dat groot werd tijdens de economisch veel minder welvarende jaren ’80, dankzij zijn doe-het-zelf pakketten voor bodemprijzen.
Dat online shoppen voor veel consumenten tegenwoordig ook het afkopen van kostbare tijd is lijkt de meubelgigant zich wellicht te laat gerealiseerd te hebben. Daar moet het komend jaar overigens wel verandering in gaan komen. Het bedrijf wil zijn online assortiment de komende tijd uitbreiden naar 90% van de totale collectie (nu 70%). CEO Agnefjall ziet in dat e-commerce ook bij kan dragen aan meer fysieke klanten:
What’s happening is that people research on their mobile devices, come to the Ikea store, sit on the sofa, then place their order on the device. Technology is a driver that we just didn’t see a couple of years ago.