De interesse voor smartwatches, activity trackers en andere wearables is over zijn hoogtepunt heen. Dat stelt Gartner althans in de nieuwste versie van hun populaire Hype Cycle. Met IFA in Berlijn in aantocht is het een interessante stelling, maar klopt hij ook?
De nieuwe editie van Gartners onderzoek naar ontwikkelingen in diverse markten geeft een weinig positief beeld voor wearables. Onderzoekers van het bedrijf plaatsen de ontwikkelingen rond draagbare technologie al op de afdaling richting het ‘dal der desillusie’.
Teleurstelling
Een directe aanleiding zouden we kunnen vinden in de golf aan nieuwe wearables die de markt – in opmars naar de lancering van de Apple Watch – overspoelde. In de afgelopen 18 maanden werden er meer activity trackers en smartwatches dan ooit gelanceerd.
De hoge verwachtingen werden alleen nooit volledig waargemaakt. Volgens Gartner lag de piek voor wearables in 2013, rond de lancering van eerste smartwatch van Samsung, de Galaxy Gear. Zowel media als consument gingen op dat moment uit van een nieuwe strijd tussen tech titanen als Samsung, Sony, Apple en Google.
Hoewel de Galaxy Gear de verwachtingen niet volledig kon waarmaken en het horloge in rap tempo maar liefst 5 opvolgers kreeg, bleef het enthousiasme rondom wearable technology onverminderd hoog. Alle ogen waren gericht op de concurrentie en dan met name Apple.
Verwachtingspatroon
Maar ook de Apple Watch heeft moeite om aan de verwachtingen te voldoen, intussen misschien wel tot monsterlijke proporties gevoed door 2 jaar geruchten en concept-art. Ook het slimme horloge van Apple is voor velen niet de nieuwe must-have, maar vooral een toffe extra.
Dat product of zelfs een hele nieuwe categorie niet direct voldoet aan de verwachtingen, zegt niet direct iets over de kwaliteit van het product. Tech-journalist Antonio Villas-Boas trekt het vergelijk met de introductie van de eerste iPhone, die geen App Store had en nog werkte op een 2G-verbinding.
Het lijkt er eerder op dat de teleurstelling van de huidige generatie wearables terug te leiden is naar het managen van het verwachtingspatroon, dan dat het een falen van de wearables in het algemeen is.
Tien jaar
Wat verder opvalt in de nieuwe editie van de Hype Cycle, is de tijdspaden die Gartner hangt aan de grote doorbraak van wearables. Het bedrijf schat die tijd nu tussen de 5 en 10 jaar, waarmee het veel eerdere projecties tegenspreekt.
Ook het verrijken van onze zintuigen en capaciteit plaatst Gartner nog minimaal 10 jaar in de toekomst. Opvallend, omdat veel van de beloftes rond wearables zich juist toespitst op die onderdelen.
Gartner stelt dat wearables na die periode pas de authenticiteit hebben bereikt waardoor de trend op het zogenaamde ‘plateau van productiviteit’ komt, een fase in de Hype Cycle waarin het publiek opnieuw aanhaakt, zij het met een veel bewuster enthousiasme.
Eerder zagen we ontwikkelingen als Virtual Reality, 3D printen en Augmented Reality al door dezelfde cyclus gaan.
IFA
Hoewel het misschien nog te vroeg is om een harde conclusie te trekken, is het wel interessant om vanuit dit perspectief vooruit te kijken naar de IFA, de grote Europese elektronicabeurs die begin september in Berlijn zal plaatsvinden.
In tegenstelling tot de edities van 2013 en 2014 is het aantal geruchten of al bevestigde aankondigingen rond nieuwe wearables significant lager. Of dat uiteindelijk op de beurs ook zo is, moet natuurlijk nog blijken – maar een kleine graadmeter kan het wel zijn.
Nieuwe inzichten
Feit is dat de markt vooral zit te wachten op nieuwe hard- en software. In krap 2 jaar tijd heeft men een berg aan nieuwe inzichten kunnen opdoen.
Zo blijkt batterijduur en formaat nog een groot probleem, terwijl ook de toepasbaarheid en functionele vorm van veel gadgets nog vaak ondoordacht lijkt.
Gartners nieuwe Hype Cycle maakt dus duidelijk: wearables zijn over hun piek heen, op weg naar succes.