Ben je een grote en invloedrijke Twitter-gebruiker? Dan zie je op dit moment wellicht geen reclame meer op het sociale netwerk. Twitter heeft de hoeveelheid advertenties fors verminderd voor de meest prominente en actieve gebruikers, waardoor zij amper tot geen reclame meer in beeld krijgen. Dat melden bronnen binnen Twitter aan Re/code.
Twitter kijkt naar het bereik van tweets en baseert daarop wie wel of niet advertenties te zien krijgt. Een gebruiker met 70.000 volgers krijgt bijvoorbeeld geen reclame in beeld. Het sociale netwerk zou kunnen permitteren om voor deze mensen geen advertenties te tonen, omdat het gaat om een kleine groep. Daarnaast heeft Twitter op dit moment geen financiële zorgen.
Het is hoe dan ook een slimme aanpak: de actieve en veel gevolgde gebruikers zijn een essentieel onderdeel voor Twitter. Zolang deze mensen actief zijn, zullen anderen geneigd blijven om Twitter te bezoeken. Door geen advertenties voor deze mensen te tonen voorkomt Twitter dat de grote gebruikers gepikeerd door reclame worden.
De reclamevrije optie wordt al een paar maanden gebruikt, al is het nog onduidelijk of het gaat om een experiment of permanent initiatief. Twitter weigert de aanpassing te bevestigen en zegt enkel dat het netwerk “constant zijn diensten aanpast”.