We kenden natuurlijk al verschillende 360-gradencamera’s die erg makkelijk in gebruik zijn, zoals de Ricoh Theta en de 360fly. Ook smartphonefabrikanten begeven zich steeds meer op deze markt: zowel Samsung als LG presenteerden in aanloop naar het Mobile World Congress 2016 hun eigen camera voor het schieten van 360-gradenvideo. De fabrikanten adverteren er graag mee: iedereen kan virtual reality maken. Maar zijn deze camera’s daar wel echt geschikt voor?
Het antwoord is: ja en nee. Al deze apparaten maken gebruik van een een groothoeklens. Daarmee kan een horizontaal beeld van 180 graden worden opgenomen. Als een camera aan beide kanten zo’n lens heeft, omvat het beeld dus een volledige 360 graden.
Daarmee is het beeld in principe dus geschikt om door een VR-bril te bekijken. Als je deze beelden door een bril wil bekijken, wordt het beeld gekopieerd, zodat je voor elk oog een apart beeld hebt. Het probleem daarmee is dat je het beeld van één ‘oog’, eigenlijk door twee ogen bekijkt, waardoor je niet de illusie van diepte hebt.
Stereoscopisch
Bij het maken van professionele virtual reality wordt voor het filmen van elke hoek gekozen voor stereoscopisch beeld: één shot voor het linkeroog en één shot voor het rechteroog. Onze eigen pupillen staan ongeveer 63 mm van elkaar. Daarom is het logisch dat de camera’s bij het maken van stereoscopische virtual reality ook 63 mm van elkaar afstaan.
De camera’s waarmee fabrikanten zo graag adverteren voor het maken van virtual reality zijn eigenlijk consumentenmodellen, bedoeld om 360-gradenvideo naar het grote publiek te brengen. Het grote voordeel van dit soort camera’s is dat ze het beeld automatisch in 360 graden uit de camera rolt en vaak ook nog live bekeken kan worden. Het trucje werkt, maar het beeld is eigenlijk niet geschikt voor virtual reality. Ondanks dat bijvoorbeeld Samsung hem bewust in de markt zet als een tool om zelf content te maken voor virtual reality.
Desondanks zullen deze camera’s voor een grote toename van het aantal 360-gradenvideo’s zorgen. Je kunt die tegenwoordig ook zonder problemen uploaden naar Facebook en YouTube en bekijken met je smartphone. Maar voor professioneel gebruik in VR-brillen is zo’n 360-gradencamera dus eigenlijk niet geschikt.