Wie het heeft over virtual reality komt al gauw terecht bij de HTC Vive en de Oculus Rift: brillen die vooral gericht zijn op virtual reality-gaming. Desondanks zal de eerste aanraking met virtual reality voor veel mensen met een Google Cardboard of Samsung Gear VR zijn: brillen waarmee je met je telefoon een filmische virtual reality-ervaring kunt beleven.
Jip SamhoudJip Samhoud is oprichter van &samhoud media en de regisseur van de eerste Europese fictiefilm in virtual reality, In Your Face.Na meerde pop-upvarianten heeft The VR Cinema nu een permanente vestiging in Amsterdam. De opening smaakt naar meer: Berlijn, Londen, Parijs moeten de volgende steden met een VR Cinema worden. Met een ticket mag je een half uur naar binnen om verschillende korte VR-films bekijken. De traditionele rij van bioscoopstoelen is vervangen door een open ruimte met stoelen waarin je 360 graden rond kunt draaien. In Amsterdam gaat vandaag de eerste fictiefilm in virtual reality van Europese bodem in première: In Your Face. Ik sprak met Jip Samhoud, oprichter van het bedrijf achter The VR Cinema, over filmische – of cinematic – virtual reality.
De doorbraak van VR
We bevinden ons nog steeds een beetje in de kip-ei-verhouding, vindt ook Samhoud. De strekking: mensen kopen pas een virtual reality-bril als er genoeg goede content is, maar zolang er nog niet genoeg afzetmarkt is (het aantal mensen met een bril), is het maken van dit soort content nog niet heel aantrekkelijk.
“Het wordt voor makers wel steeds makkelijker en goedkoper om content te maken”, zegt Samhoud. “Ik denk dat goede content en de adoptie van virtual reality bij het grote publiek hand in hand met elkaar gaat. Steeds meer bedrijven durven er inmiddels in te investeren. Commercieel is er natuurlijk een hele grote markt, want ik geloof dat goede marketing is gelinkt aan een goed verhaal.”