Facebook zet AI in om foto’s aan blinden te laten ‘zien’

Facebook heeft vandaag een dienst uitgerold waardoor foto’s die op zijn sociale netwerken worden gepost, worden omschreven voor blinden. Het bedrijf maakt daarbij gebruik van een zelflerend algoritme op basis van de beeldherkenningssoftware. De dienst heet Automatic Alternative Text en kan ervoor zorgen dat de foto’s van Instagram, Facebook, Whatsapp en Messenger omschreven kunnen worden.

Facebook wil daarmee blinde en visueel gehandicapte klanten tegemoetkomen, omdat die volgens het bedrijf wel nieuwsgierig zijn naar foto’s, maar ook gefrustreerd raken omdat ze vanwege hun handicap de foto niet kunnen zien. Eerder was het voor blinden al mogelijk om een foto te herkennen, maar blinden kregen daarbij alleen de naam van degene die de foto postte en het woord ‘foto’ te horen. Nu wordt die omschrijving dus iets uitgebreid.

Volgens Facebook worden er dagelijks, verspreid over alle platformen, meer dan 2 miljard foto’s gedeeld. Dat zorgt voor een enorme database die het bedrijf kan gebruiken om steeds beter te worden. Daardoor kan software het scherm dus steeds beter aflezen.

Automatic Alternative Text

Uitdaging

In een blog schrijft Facebook dat het team 10 maanden heeft gewerkt om het algoritme tot het punt waarop het nu is uitgebracht te ontwikkelen. De grootste uitdaging daarbij was volgens het team de balans vinden tussen info die relevant is voor de gebruiker en welke info in bepaalde gevallen minder interessant is. Vaak gaat het om de mensen die op de foto staan en wat ze aan het doen zijn, en de locatie is de ene keer relevanter dan de andere keer.

Naast het verkooppunt dat dit vooral voor blinde personen interessant is, kan Facebook zelf natuurlijk ook veel met de data, zonder daarbij afhankelijk te zijn van hoe zijn gebruikers met de dienst omgaan. Hiermee wordt het namelijk steeds makkelijker om jouw foto’s te analyseren en zo steeds meer data over jouw profiel te verzamelen.

Stel dat je in Parijs bent geweest, een foto op Facebook post maar je locatie niet deelt met Facebook, dan kan de software aan de Eiffeltoren toch herkennen dat je in Parijs was.

Automatic Alternative Text is nu alleen beschikbaar voor de platforms van Facebook die op iOS draaien en hun taalinstellingen op Engels hebben staan. Facebook wil de dienst later ook uitbreiden naar andere talen en platformen.