“Hey, Snapchat zie er anders uit!” was de reactie van veel gebruikers van de app na de update die gisteren uitkwam. Enkele icoontjes hebben een ander design gekregen, maar het opvallendste is wel dat de pagina met Snapchat Stories veranderd is. Op deze pagina zie je de Snaps die je vrienden hebben gedeeld in hun verhaal. Het onderdeel Snapchat Discover, met professionele producties van mediabedrijven heeft een nog prominentere plek gekregen.
Snapchat Discover begon ooit als extra pagina waarvoor je als gebruiker nog verder naar rechts moest swipen. Met een eerdere update kregen de mediabedrijven al een klein plekje boven de Stories van vrienden. Nu zie je als je naar het scherm gaat eerst een reeks ‘covers’ van de verhalen van mediabedrijven. Deze zijn opvallender en tonen ook meer informatie over de inhoud van de Snaps van media. Ook het scherm met enkel Snapchat Discover content is helemaal vernieuwd en bestaat nu uit covers.
Meer views
Het doel van het redesign is overduidelijk: zorgen dat de mediabedrijven nog meer aandacht krijgen. Snapchat wil met professionele content zorgen dat de app nog meer wordt gebruikt. Gebruikers kunnen zich nu ook abonneren om hun favoriete media, zodat die altijd bovenaan verschijnen. Het nieuwe design biedt op die manier ruimte om het aantal mediabedrijven verder uit te breiden en het aanbod meer op de individuele gebruiker af te stemmen.
Op dit moment zouden mediabedrijven dagelijks 200.000 tot 3 miljoen views scoren via Snapchat Discover, schrijft Digiday. NowThis, dat nieuwsvideo’s maakt op allerlei social media, zegt dat 15 procent van al hun views op dit moment via Snapchat plaatsvindt.
Tot nu ligt de focus van Snapchat nog steeds heel erg op de VS. De Discover-functie is internationaal beschikbaar, maar gevuld met Amerikaanse/Engelstalige media. Het is onduidelijk of en wanneer we lokale content kunnen verwachten. Maar aangezien het bedrijf volop blijft investeren in de ontwikkeling van de functie zou het geen onlogische volgende stap zijn.